Skip to content

Frågor och svar, del två

7 januari, 2011

Linda frågar: Vem är din förebild/idol?
Hur röstade du i senaste valet?

Jag kör en fuling och säger att jag röstade i det rödgröna blocket. Men det kanske inte förvånar någon. När det gäller förebilder eller idoler så vet jag inte riktigt. Jag gillar till exempel Ani diFranco för att hon gör udda musik som jag gillar och startade ett eget skivbolag innan det var något som typ alla gjorde. Och så heter det Righteous Babe, vilket jag tycker är roligt. Det finns författare och journalister och profiler som jag tycker gör bra grejer, men jag vet inte riktigt om jag skulle kalla dem förebilder eller idoler.

Underlandet undrar:
Känner du dig ibland lite överväldigad och nervös inför bröllopet och tänker ”shit vad har vi gett oss in på?”
Hur bestämde ni er för att ni skulle gifta er? Var det frieri (vem), eller var det mer ett rationellt gemensamt beslut?
Har ni hittat något nytt ställe efter missen med det förra ni tänkt er?

Ibland är det lite överväldigande — fast inte så mycket, faktiskt. Mest att jag tänker att oj vad mycket pengar vi gör av med, knasigt. Men det brukar gå över. Jag kan fundera en hel del på hur konstigt det är att jag ska bli en fru också. FRU.

Vi bestämde väl typ tillsammans att vi nog skulle gifta oss nån gång, för vi var ganska överens ganska tidigt om att det här var nog för resten av livet och plötsligt tyckte jag att det där med att gifta sig var nåt jag ville göra, vilket jag aldrig gjort tidigare. Men sen friade han och så var det på riktigt.

Och vi har hittat och bokat ett nytt ställe som kommer bli underbart.

osofin frågar: Tror du det är möjligt att ha både stark självkänsla OCH bra självförtroende? De flesta jag känner har bara det ena och i alla artiklar jag läser om framgångsrika egenskaper så ska man ha båda. Vilket av de två anser du vara starkast hos dig?

Jag förstår inte riktigt varför det inte skulle vara möjligt? Det skulle väl innebära att man har god självkänsla om att man är kass, och därför har dåligt självförtroende, och det känns lite ologiskt. Hur menar du att de flesta bara har det ena? Jag tror att jag har ganska god självkänsla och självförtroende, men båda kan svikta beroende på dagsform.

Sara undrar: Hur kom det sig att du blev journalist?

Jadu. Det är det jag är bra på. (Det är det jag duger till, brukar jag skoja.) Jag har ofta tänkt att jag ville bli det när jag blir stor, och så fick jag inte doktorera och insåg att journalistiken nog var en bättre väg ändå. Och så lyckades jag komma in på JMK.

Tätortstimotej-Anna frågar: Fem bästa teveserierna någonsin?

Satan vad svårt. Um. Doctor Who, Big Bang Theory, How I Met Your Mother, Pushing Daisies, Six Feet Under, Gilmore Girls, Pantertanter, jag gick över fem, fan jag kan bara komma på fler och fler och det känns ändå som att jag glömmer massor.

görra frågar: När du söker/sökt jobb, vad är det du i första hand kollar efter? Och en följdfråga då; Har du haft något jobb du behållit främst för att det var ett ”bra” jobb i andra termer än vad som egentligen är viktigt för dig?

Jag har kollat efter olika saker. Om det verkar roligt, om jag tror att jag kan göra det och klarar av det, om det matchar när något annat jobb tar slut, om det betalar någorlunda vettigt. Som journalist väljer man inte direkt att behålla jobb, det brukar vara utlasning som gäller, så jag kan inte riktigt svara på fråga två.

Okinava frågar: Använt grejerna från Belladot mer än för enbart ren produktutvärdering?

Några gånger, men jag tyckte som sagt inte att de var så himla roliga. Igen — det är en smakfråga.

4 kommentarer leave one →
  1. 7 januari, 2011 5:35 e m

    Jaaaaa! Nu ska jag erkänna att min hemliga plan var att luska ut om du gillade Doctor Who (jo, jag vet, du har visat massa tecken på det innan, men jag tänkte att de kanske kunde vara utslag av mer allmän nördighet. Man vet ju aldrig). Yay.

    • 7 januari, 2011 5:41 e m

      Happy to help!

      • 7 januari, 2011 8:16 e m

        ..fast då måste jag ju fråga a) favorit-Doctor? och b) Har du några planer på att skriva om Who på Weird Science? Tycker det skulle göra en fin kontrast till allt Dexter (inget fel på Dexter för det.)

        • 8 januari, 2011 1:01 f m

          Jag är väldigt svag för Tennant. Gillade Eccleston men hann inte knyta an lika mycket.

          Ligger inte i fas, så måste komma ikapp för att kunna skriva, annars skulle jag eventuellt skrivit skitmycket.

Kommentera

