Skip to content

Frågor och svar, del tre

7 januari, 2011

Play as if there’s no tomorrow frågar: Vilket är ditt bästa år hittills i livet, och varför?

Eventuellt är det faktiskt 2010. På båda det privata och det yrkesmässiga planet var det mycket som var väldigt bra.

Gillar du julen?

Ja, jag gillar pynt och pyssel och ge bort presenter och umgås med familjen. Man kan ju göra alla de sakerna ändå, men det är trevligt med traditioner.

Vad tycker du om vintern & all snö?

Jag gillar inte att jättefrysa, men det är lite mysigt när det är kallt. Snö är fint, och trevligt om man kan gå in när man tröttnar. Gillar inte slask och jättehögar.

Vad skulle du göra om jag gav dig 50 000 och en vecka ledigt?

Resa, tänkte jag säga, men det kanske behövs mer tid än en vecka för att det inte ska kännas hektiskt… Samma för köpa massa böcker eller köpa massa garn. Nej! Jag vet! Jag skulle hyra in mig i en drejstudio och dreja massa saker. Och äta massa god mat.

Tittar du på tv, och vad ser du helst i så fall?

Jag tittar olika mycket på TV, ibland jättemycket, ibland inte alls. Men jag tittar på Doctor Who, Community, Big Bang Theory, How I Met Your Mother, Glee, House, Desperate Housewives, Top Model, naturprogram, dokumentärer om hur saker blir till… allt möjligt.

Vilken/vilka bloggar läser du varje dag?

De i länklistan till höger läser jag de flesta dagar, sen beror det lite på humör.

Närdetbörjar frågar: Bästa konsert du varit på? Ani di Franco, våren 2001. Tror jag det var. Nåt sånt.

Vilka tidskrifter läser du?

Ibland läser jag glossiga damtidningar, men inte så ofta längre. Jag gillar Bang och Situation Stockholm och Filter och Bust och Forskning och Framsteg och Språktidningen.

Tycker du alltid om att blogga då du bloggar?

För det mesta, men ibland känns det som att jag försöker krysta fram något att skriva om för att jag har någon känsla av att jag borde.

Mirijam frågar:

Om du bara fick äta en maträtt resten av livet, vad skulle det bli?

Pyttipanna? Jag tänker att det ska vara något med vettigt näringsinnehåll som inte har alltför säregen smak. Och jag gillar pyttipanna.

Vilka tre grejer skulle du rädda ur lägenheten om det började brinna?

Katterna och min dator.

Hur många timmar om dagen spenderar du framför datorn, både jobb och fritid inräknat.

Fy. Säkert tio-tolv eller mer. Eller, jag dräller ju iväg och gör andra saker lite då och då när jag är hemma, men jag kan sitta ganska mycket och skriva och prata med folk och titta på roliga saker.

Jessica frågar: Fringe. Ja eller dålig?

Jag har faktiskt inte sett den.

Kaia frågar: Doctor Who eller Torchwood?

Doctor Who, men i rättvisans namn har jag inte sett så mycket Torchwood än.

fonsterputs undrar om jag putsar mina egna fönster, och det gör jag — hjälpligt och inte särskilt ofta.

2 kommentarer leave one →
  1. 7 januari, 2011 3:12 e m

    Hej Julia!

    Vill ta tillfället i akt och tacka för din blogg, har inte följt den särskilt länge men gillar den skarpt. Läste nyligen med stort intresse ett gammalt inlägg (18/3 2010) där du svarar en annan bloggare kring detta med egen och andras uppfattning om kropp och storlek och, som jag förstått det, så småningom ledde fram till Kroppsbilder-bloggen (vilket jag tycker är ett fantastiskt bra initiativ!). Jag tillhör den kategorin tjejer som är ”normalviktig” och aldrig haft några hälsobetonade problem med vikt och kropp men som trots detta i 16 år lidit av olika former av matmissbruk, störd kroppsuppfattning osv. Detta med hur vi själva uppfattar oss och andra i form av storlek och uppskattad vikt och huruvida någon är snygg eller inte tycker jag du beskrivet på pricken! Nu när jag fyllt 30 (vilket jag faktiskt gjorde just den dagen du skrev det ovan refererade inlägget) har jag bestämt mig för att det en gång för alla får vara nog med detta störda förhållande till kroppen. Det är dags att sluta fred med mig själv. Och om jag i den försoningsprocessen kan hjälpa någon annan mot samma mål är jag överlycklig, vilket är anledningen till att jag börjat blogga om (bland annat) just detta. Kika gärna in på http://mittviktlosaliv.wordpress.com! Och har du inte tröttnat på projekt och aktivism på temat iom Kroppsbilder så är jag gärna med och spånar fram fler sätt att få till en vettigare diskussion och en mer tillåtande attityd kring dessa frågor.
    Allt gott!
    Maria

Kommentera

