Skip to content

Dag 25: En första gång

6 december, 2010

Allra första gången jag körde bil var jag lite mer än sjutton och ett halvt. Pappa tog mig och min bror till en arena i San Diego, med tom parkeringsplats, så han kunde säga åt oss att sikta mot de tydliga nummerskyltarna på lyktstolparna. Sen fick vi sätta oss bakom ratten i tur och ordning, och köra lite. Helvete vad fort det känns, när man ska trampa försiktigt på pedalen och få iväg några ton metall i sådär åtta kilometer i timmen. (Den var förstås automatväxlad, så det krävdes inte mer än så.)

Första gången jag skulle ut på en motorväg var både jättespännande och jätteläskig. Lärarens bil hade jättesmutsig vindruta, och solen träffade den precis rätt, eller fel, så jag såg inte så bra. Jag påpekade det och han sa att jag hade fel och det spelade ingen roll.

När jag tagit körkort, tre dagar efter min artonårsdag, låtsades vi gemensamt att det behövdes… glass? tror jag? Och jag fick åka iväg själv och handla. Hämtade Mari på vägen. Första gången jag körde en bil själv — och ensam — och det var nästan som den där allra första gången, den helt absurda känslan av att vadå, ska jag? Ska jag ha ansvaret för en sån här stor sak? I trafiken? Bland folk? På riktigt?

Första gången jag skulle köra en manuellt växlad bil hade folk missat att jag inte kunde det, och jag hade inte koll nog att säga ifrån, så det var lite kaosigt — en aning som när man drömmer att man kör bil och det är helt slumpartat hur det går till. Och så bråkade jag med rattlåset.

Jag älskar att köra bil.

5 kommentarer leave one →
  1. Victoria permalink
    6 december, 2010 12:01 e m

    Jag körde i vinterväglag för första gången i lördags. Tog lappen i somras under två mycket intensiva veckor i Säffle – 15 dagar, 36 lektioner. Det var bra men aldrig mörkt, aldrig snö, knappt ens regn. Min premiärtur i snö gick till stormarknaden i Västberga. (Imponerande långt från Fruängen, eller hur…. :)) Det gick bra, såklart. Jag gillar också att köra bil. Och jag gillar första gånger som blir bra gånger.

  2. 6 december, 2010 2:51 e m

    Åh, jag känner så igen mig! Både det där med ”oj så fort det går med inte så många km i timmen alls” och ”nämen ska jag, alldeles på egen hand?”. Men, ja, det är nog ganska kul att köra bil, om man är pigg piggelin. Eller på landet…

  3. 6 december, 2010 8:37 e m

    Måste vara härligt att köra bil, jag ska börja (igen) nu, så fort jag har fixat med synundersökningen åker papperna in. Började att övningsköra när jag var 16, men det gled ut i sanden. Men det kändes så himla konstigt att sitta där bakom ratten och jag håller med om att de där 8 km/h kändes snabbt.

    Känns lite läskigt, som att jag inte kommer att lyckas, men det kommer nog att gå bra! Verkar så häftigt att köra, min sambo har körkort och tycker alltid att det är lika coolt varje gång att se honom köra :).

    Kram

  4. 7 december, 2010 11:57 f m

    Jag har inget sådant minne direkt från när jag tog körkort för bil, mer än att jag fick låna bilen en vecka efter och körde 12 mil själv på ett bräde. Det var som, ja, jag vet inte? Lugnt? Lite läskigt, men helt ok.

    Men!! När jag tog mc-kort. Trots att så mycket av mc-körningen innebär att man alltid sitter själv på cykeln, men med radiokontakt med läraren, så var första gången utan vetskapen om att läraren följde efter/körde framför så SJUKT läskig. Jag körde upp och fick direkt efter order att köra tillbaka motorcykeln till körskolan. Från vägverket till körskolan. Inte långt alls, men ändå. Det var stort.

  5. 8 december, 2010 5:10 f m

    wow!!!! det är så sjukt coolt med folk som har körkort!!! jag tror aldrig att jag skulle greja att ta det, så blir därför jätteimponerad av de som har klarat det. verkar vara en spännande känsla att köra en bil!
    ps jag gillar din blogg, men har nog aldrig kommenterat. puss!

Kommentera

