Skip to content

Drömmar – ett postskript

29 november, 2010

Jag var lite sen till flygplatsen imorse, men det var flygplanet också. Så jag var en timme sen iväg — men hann prata i en halvtimme, i alla fall. Och det var hemskt trevligt.

På bussen tillbaka till flygplatsen efteråt insåg jag att jag hade åkt precis samma väg förut, för ett antal år sedan. En lärare från filmvetenskapen hade mailat och tyckt att jag skulle söka till en doktorandutbildning i USA, med ganska kort varsel, och det kändes som att då gör man det. Men det behövdes lite prov och sånt, och i Sverige kunde man bara ta dem på papper och med lång rättningstid — däremot i Helsingfors fanns de datorbaserat och med snabb hantering. Så jag åkte iväg, jag skrev proverna — och fick bra resultat, men ingen doktorandtjänst, visade det sig. Igen.

Bussen åkte också förbi det vandrarhem där jag bodde den där gången, och jag kunde inte låta bli att tänka på att jag skrev om drömmar, bara för ett par dagar sen. På doktorandtjänsterna jag sökte, den akademiska drömmen som inte blev av, som jag sträckte mig efter flera gånger men inte fick.

Ibland tänker jag fortfarande att jag ska skriva min tänkta doktorsavhandling som en vanlig bok. Ibland tänker jag att jag kanske ska söka igen, nästa gång det blir nåt. Frågar Handendär om han följer med om jag får en tjänst nånstans långt bort, kanske i ett annat land.

Fast för det mesta har jag andra drömmar. Nya drömmar.

4 kommentarer leave one →
  1. 30 november, 2010 8:59 f m

    det är inte för sent att doktorera väl? jag klamrar mig fast vid tanken att det inte för sent ens att ehlt skola om mig om jag skulle vilja. jag skulle läsa din avhandling oavsett form.

    • 30 november, 2010 11:50 f m

      Nä det är nog aldrig för sent. Egentligen.

  2. Hmm permalink
    30 november, 2010 2:28 e m

    Absolut inte för sent. Handendär kanske kan ta tjänstledigt ett år och sedan kan ni pendla. Ett äventyr helt enkelt :)

Kommentera

