Skip to content

Dag 15: Dina drömmar

26 november, 2010


(Den här illustrationen funkar bara precis nu när det här inlägget ligger överst och den ser ut att höra ihop med bylinebilden. Men ändå.)

Jag brukar hålla mina drömmar ganska dolda. Lite för att de är ömtåliga och privata. Lite för att inte andra ska veta att de inte gått i uppfyllelse. Lite för att en del av dem känns så fåniga.

Vissa av dem får stanna där, i min ficka. Vissa kan jag väl dela med mig av.

Jag har stora drömmar. Jag drömmer om ett eget hus, med en trädgård och eventuella grannar på behörigt avstånd. Med ett stort kök med plats för många — och diskmaskin! Vägg på vägg på vägg med bokhyllor. En hängmatta.

Jag drömmer om att nån gång skriva klart och ge ut en bok. Som folk gillar.

Jag har små drömmar. Jag drömmer om att nån gång ha semester. Sen jag började jobba har jag som mest haft en vecka ledigt i sträck. Då gjorde jag ingenting, för det fanns inte utrymme att både varva ner och göra nånting. Men nån gång ska jag ha riktig semester.

Jag drömmer om att vinna på lotto och bara läsa böcker och titta på film i några månader. Fast sen skulle jag nog bli nipprig och behöva hitta på nåt.

Jag drömmer om saker som kan bli sanna, och om saker som nog inte blir det. Vissa drömmar jobbar jag på, vissa får vänta, vissa är mest fina fantasier. Men de är trevliga att ha.

3 kommentarer leave one →
  1. House jr permalink
    26 november, 2010 11:31 f m

    Jag drömmer om att bli asagrym på elgitarr! Men som så många andra är jag ganska ofta trött när jag kommer hem från mitt icke-elgura-lirande-jobb :/ Så det blir väl oftast käka nåt, en episod House och sen sova. Jag förstår inte så mycket detta med att det skulle va pinsamt att andra får reda på vad man har för drömmar och om man ej uppnått dem. Kanske bryr man sig lite för mycket om vad andra tycker då? Dessutom är ju drömmar ganska föränderliga. En del av dem har man som barn och sen.. liksom förändras intressena litegranna på vägen (förhoppningsvis).

  2. 26 november, 2010 2:01 e m

    Jag drömmer om att äntligen ta examen. Men lider man av det här tar allt sådant mycket längre tid. Särskilt om man måste läsa in en text…

  3. 28 november, 2010 2:42 e m

    Drömmar behöver vi ta på allvar, jag tror drömmar och visioner är ett sätt för oss att bli dom vi är ämnade att bli. Känner igen mig i mycket i din blogg, kanske därför den kom som ett förslag under min egen? (http://blogg.gd.se/stjarnklart/)
    Jag hade en vision att ge ut en bok. det tog några år, men nu finns den! Jag betalade utgivningen själv. Ingen ekonomisk vinst direkt, men att uppfylla min vision var en obetalbar vinst! Jag gav ut den på http://www.litenupplaga.se och den heter ”God Morgon God Morgon Likör”.
    Den handlar om drömmar, visioner, hur tanken styr oss,om det fantastiska i att bada i ett kallt friskt hav, om hur det är att leva nära sjukdomen alkoholism och mycket annat.
    Lycka till med dina drömmar!
    Eva

Kommentera

