Skip to content

Jag hjärta ironi

19 november, 2010

Fick den här kommentaren nyss, på ett halvgammalt inlägg.

Min instinktiva reaktion: Bestäm dig. Antingen är jag snygg, eller så är feta kvinnor oattraktiva. Can’t have it both ways.

Det är ett så fantastiskt exempel på det jag tjatar om i tid och otid. Ska vi dra det igen? Enligt BMI är jag sjukligt fet. Jag ligger inte ”strax över 25”. Har inte gjort på ganska länge. Men den här mänskan vet alltså bombsäkert både exakt hur olika BMI-nuffror ser ut, och var gränsen för både acceptabel tjockhet och acceptabel snygghet går. Vilken tur.

18 kommentarer leave one →
  1. 19 november, 2010 3:43 e m

    Är det här ett typiskt exempel på en diss inlindat i en komplimang? Eller bara på förvirring?

    • 19 november, 2010 3:46 e m

      Jag tror det är kanske litegrann av A, väldigt mycket av B och lite korkskallighet på det som strössel.

  2. 19 november, 2010 3:48 e m

    Öööh- va? Det där var en mycket snurrig kommentar. Om man tycker en person är snygg- varför ens dra upp vikten liksom? Ungefär som att säga ”Jag tycker du är jättesnygg även om jag inte tycker om mörkt hår.” Och det här med BMI är skitsnack- enligt det så är jag också överviktig.

    • 19 november, 2010 3:49 e m

      Blogginlägget ifrågade handlade inte ens om snygghet. Jag tror hen menade ”men du är ju inte tjock” i största allmänhet.

  3. 19 november, 2010 3:52 e m

    Det blir alltid lite patetiskt när någon måste försöka rättfärdiga en estetisk åsikt med att det finns en slags PRINCIP bakom, att det är helt -rationellt- och -logiskt- att tycka att den eller den feta personen är ful. Det blir liksom mer legitimt att prata om sina estetiska åsikter då också, när det inte bara är en åsikt vilken som helst utan en rationell bedömning utifrån en princip. Ungefär som folk som är patologiskt elaka men försöker skydda sig med ”men jag säger bara vad jag tycker, jag är bara ärlig, jag är bara rak”. Att tycka att någon är ful är inte elakt, att gå runt och prata om vem som är ful och inte är det ofta.

  4. maloki permalink
    19 november, 2010 3:58 e m

    Varför inte bara acceptera komplimangen?

    • 19 november, 2010 4:02 e m

      För att jag tyckte att det som kom efter var urbota korkat?

    • 19 november, 2010 4:14 e m

      För att det inte var en komplimang utan illa dold förolämpning, kanske? Skulle du bli glad om någon sa ”Jag tycker att du är smart, fast jag tycker egentligen att alla kvinnor är korkade, speciellt de med stora bröst, men det har ju inte du så det är OK”. Onödigt att bli arg för andra delen av kommentaren, right?

  5. 19 november, 2010 4:42 e m

    ”Jag gillar inte tjocka människor men DU är ju okej.”

  6. 19 november, 2010 4:52 e m

    gaah, det är så osmakligt! asså blanda in alkohol och utseende och fetma och ta sig den jävla rätten (!) att kläcka ur sig sina korkade åsikter och förklä dem till en komplimang. varför skulle man ens jämföra sjuklig fetma med alkoholism? och vad betyder den blinkande smileyn på slutet? fan, folk använder den där symbolen som ursäkt för att säga precis vad som helst. om man skulle jämföra hens intelligens med en morot skulle jag säga att den är i nivå med en rutten.

  7. 19 november, 2010 7:31 e m

    Åh, ungefär lika smickrande som ”Du är snygg! ……….. I ansiktet!”. Min reaktion? ”Håll käften!”

  8. 21 november, 2010 10:36 f m

    Jag gillar annars alltid lite hederlig USA-exotism när man pratar vikt. I USA är alla vidrigt tjocka på ett fult sätt. i Europa kan man vara lite mystjock i Italien, t ex.

    • 24 november, 2010 1:07 e m

      Jag stör mej också sjukt mycket på svenskar som rackar ner på amerikaner som grupp i tid och otid… och gärna precis på det sätt som kommentaren exemplifierar: ”Men det är ju inte så farligt [i det här fallet Julias fetma, men kan handla om vad som helst], det är ju inte ALLS lika illa som i USA!”.

  9. 21 november, 2010 9:35 e m

    My god, vilket nöt.
    Älskar också at det verkar som om någon säger något taskigt till en samtidigt som de säger något snällt så ska man ba ”tack, det var snällt att du sa att jag var HELT DUM I HUVUDET men har fin hårfärg, gullig du e” och liksom helt selektivt bara VÄLJA att ta åt sig av det snälla.
    Ibland är det inte så oproblematiskt. Ibland beter sig folk som idioter oavsett om de råkar haspla ur sig något snällt medan de är det.

  10. Jessica permalink
    22 november, 2010 1:49 e m

    Och vilande över hela bajsmackan (det spelar ingen roll hur fint brödet är om pålägget är avföring), som en dunkel privilegiefilt, ligger den grundläggande idén att vederbörandes åsikt om ditt utseende på något sätt spelar roll för någon, någonstans?

    • 25 november, 2010 1:00 f m

      Problemet är ju, vilket kommentarskrivaren troligtvis är medveten om, att andra människors åsikter om en brukar spela roll. Även fast man inte vill. Särskilt jobbigt blir det ju med kommentarer man verkligen inte bett om heller. Som om någon på stan stannade en och sa att de inte gillade ens tröja, då skulle man troligtvis både bli förbannad och ledsen.

  11. 25 november, 2010 12:58 f m

    hahahaha. shit va folk kan få för sig att skriva underliga saker. Det är precis samma sak som att säga att ”jag brukar inte gilla invandrare, men du är ju schysst, så schysst att du typ inte ens är invandrare”. Folk som bryter normen brukar tendera att falla ur kategorin de bryter mot, istället för att förändra kategorin. Ex: istället för att Zlatan gör invandrarkategorin en tjänst, så plockas han ur kategorin och görs till ”svensk”. Kvar blir invandrarna som något problematiskt, eftersom de ickeproblematiska invandrarindividerna inte längre kategoriseras som invandrare.

    min teori:
    kanske tyckte hen att det var lite förvånande att hen tycker att du är snygg, FAST du är enligt BMI tjock. Och så var hen tvungen att liksom… förklara för sig själv, varför hen tycker att du är snygg, och då blev logiken: jag tycker hon är snygg, alltså kan hon inte vara jättetjock.

    Vilket mer platsar i kommantarskrivarens egen dagbok, och inte i någon annans blogg.

Kommentera

