Skip to content

Dag 3: Dina föräldrar

14 november, 2010

(Nota bene: Det är lite svårt att skriva det här när föräldrarna i fråga läser ens blogg.)

They fuck you up, your mum and dad.
They may not mean to, but they do.
(Philip Larkin, läs hela dikten här.)

Jag kunde bara bara tänka på den strofen när jag såg den här rubriken. Vilket är både rättvist och orättvist. För det är klart att de förstör en, i bemärkelsen att allt de gör när man är liten och sen påverkar vem man är och hur man blir, hur man reagerar på saker och hur man interagerar med andra. På gott och ont.

Frågan är väl om det är mer intressant vad mina föräldrar har gjort med mig, eller vilka de är själva. De är intressanta människor som har levt intressanta liv, det kan man inte komma ifrån.

Pappa har gjort en liten roll som rysk diplomat (eller gangster, jag minns inte) i någon svensk film för en herrans massa år sen — men dyker också upp för egen maskin i ett klipp i Ebbe the movie. Hans skrythylla — de har varsin — är många många hyllor. Alltså, böcker som han skrivit eller översatt. Han har sett och gjort så väldigt mycket.

Mamma är chair i Cambridge, och har sitt eget forskningsinstitut. Hon har haft flera karriärer i både Sovjet och Sverige och är nu en av de mest framgångsrika på sitt område, och sitter och forskar och bossar på ett av världens främsta universitet. När hon inte går på Harry Potter-kalas, förstås. Hon har sett och gjort så väldigt mycket, inklusive saker jag vet var väldigt jobbiga. I hennes memoarer kan man läsa om några av dem.

Jag brukar säga att även när jag blir vansinnig på mina föräldrar så måste jag ändå respektera dem för vad de har gjort, vad de har presterat och vad de har klarat av.

För vansinnig kan jag bli. Och de på mig. Men jag tror ändå att vi också har en ömsesidig respekt och ömhet för varandra, som individer och inte bara som personer som slängts ihop av slump och biologi.

Det är lite sorgligt att de bor så himla långt bort numera, bara.

(Mamma tänker också blogga hela listan. Hon började igår. Det kanske är tur att det inte finns någon punkt som heter Dina barn.)

5 kommentarer leave one →
  1. Pernilla permalink
    14 november, 2010 10:27 f m

    Åh gud vad lika ni är, du och din mamma! Jag tänker då på bilden på hennes bok. Otroligt.

    • 14 november, 2010 10:41 f m

      Ja, det påstås det. (Min före detta chef trodde att det var en bild på mig.) Jag tycker min bror är mycket mer lik henne.

  2. Staffan Skott permalink
    14 november, 2010 10:32 f m

    Philip Larkin (för dem som inte vet):
    ”1922-85, brittisk författare. L. fann sin egen röst som poet med samlingen The Less Deceived (1955) som bl.a. innehåller sådana slitstarka antologinummer som ”Church Going” och ”At Grass”. Hans poetiska produktion är inte stor, men ändå framstår L. som en av 1950- och 1960-talens allra tydligaste engelska diktarprofiler. Knappast någon har som han med både bitande kritik och ömsint förståelse skildrat situationer från efterkrigstidens England. Övriga viktiga samlingar är The Whitsun Weddings (1964) och High Windows (1974). Ett svenskt dikturval kom 1993: Döden är ett moln.”

    Han var bibliotekarie (som en av Sveriges största skalder i dag, Arne Johnson) och såg till skillnad från Arne J. ut som den personifierade bibliotekarien. Ej modernist, antagligen Englands mest populäre poet. Det hänger väl ihop. I engelska tidningar har det på sista tiden stått att läsa om hans brev till Monica – en av de tre damer som fanns med i vad som nästan var ett ménage à quatre.

    På cd:hyllan hos oss står en box med Philip Larkin’s Jazz, fyra cd med utmärkt musik); han skrev om jazz i en av de stora tidnignarna och var mycket sakkunnig; även här var modernismen inte något han riktigt ställde upp för. Vid Charlie Parker gick gränsen.

  3. 14 november, 2010 12:32 e m

    Oj! Jag visste inte att Maria Nikolajeva är din mamma. Jag läser litteraturvetenskap och hennes bok ”Barnbokens byggklossar” är suverän. Den hade jag som bibel i sommarkursen jag läste dessutom (Spänningslitteratur för barn).
    Roligt att du också skriver den här listan :-)

  4. Maria Nikolajeva permalink
    14 november, 2010 4:11 e m

    Veronica: tack!

Kommentera

