Skip to content

Dag 1: Presentera dig

12 november, 2010

Jag har alltid så svårt att presentera mig själv. Både för att jag inte riktigt vet vad jag ska ta med, och för att jag känner att jag kommer att förlora på alla jämförelser.

Jag har ett sånt behov av att folk ska tycka om mig att jag väldigt lätt plockar fram det som jag tror i ett givet tillfälle kommer vinna lite poäng, visa att vi är lika du och jag. Hitta gemensamma nämnare. Och jag blir så irriterad när jag kommer på mig själv med att göra det, försöker låta bli. Har väl nåt slags idé om att jag ska presentera nåt slags objektivt eller ”sant” jag — vad nu det betyder. Alla saker jag plockar fram är ju sanna.

Det enda jag kanske är sämre på är favoriter. Blir så ställd när folk vill veta favoritfilm (vilket man som filmskribent blir frågad ganska ofta), favoritlåt, favoritklädesplagg, favoritfärg. Hallå, ska man veta det? Det beror ju så mycket på vilket humör man är på just då, menar du att jag ska stå för det om en kvart också, och om en vecka? Och favorit för vilket sammanhang? Min favoritfilm är kanske inte samma som min bästa film att titta på när jag inte orkar tänka, eller min bästa åttitalsrulle, eller den filmen jag sett flest gånger.

Som sagt. Svårt att välja. Hur kokar man ihop sig själv till några meningar, hur väljer man vad som är relevant? Svårt i bloggar, svårt i jobbsammanhang, svårt när man träffar nya människor. I bloggar har jag haft låååånga presentationer, och såna som bara varit några ord.

Vad brukar folk vilja veta, liksom? Jag är 28, jag bor i Stockholm, jag är journalist, jag ska gifta mig med Handendär, jag har två katter. Så, prydligt. Sortera in. Jag gillar att läsa och sticka och dreja och prata och spela spel och titta på tv och jag har ibland jättebarnslig humor.

Tycker ni om mig nu? Vill ni fortsätta prata, fortsätta umgås? Vill ni anställa mig? Vinner jag?

(Jag är ganska osäker också.)

20 kommentarer leave one →
  1. 12 november, 2010 10:51 f m

    <3

    • 12 november, 2010 10:52 f m

      (och med det menar jag att säga att jag och väldigt väldigt många andra tycker om dig.)

  2. 12 november, 2010 10:54 f m

    You win! Såklart.

  3. 12 november, 2010 1:55 e m

    Jag har också problem med självbeskrivningar. Det brukar sluta med att jag radar upp en lång beskrivning på mina intressen och det jag gillar istället för att säga någonting om vad jag är för person.

    • 12 november, 2010 2:01 e m

      It’s not about what you are like, it’s about what you like, har min bror sagt nån gång.

  4. 12 november, 2010 7:47 e m

    Tycker också att det är svårt att presentera sig själv, vilket brukar alltid sluta med att jag berättar om vad jag gör istället.

    Det ska bli kul att läsa dina 3o inlägg!

  5. 12 november, 2010 7:55 e m

    Åh men vad bra! Det där med favoritgrejer håller jag så med om. Det står alltid helt still i huvudet när någon frågor mig och jag tänker precis som du, favorit när då? Fyllde just i en blogenkät och höll på med den i flera dagar eftersom det fanns ”favoritgrejer” med. Tycker du lyckades väldigt bra med din presentation :)

  6. 13 november, 2010 12:16 f m

    Om jag är i en sån situation där man presenterar sig för varandra, så brukar jag alltid vara för noga med att säga mitt namn och berätta vad jag jobbar med och vad jag tycker om det ena och det andra. Det brukar sluta med att jag inte har en aning om vad personen jag pratar med ens heter. :)

    -Vad sa du att du hette sa du?

    -Robert

    -Oj, det kommer jag inte ens ihåg. Hehehe. Tänk vad man blir gammal. Ho ho trolololo.

    -Mmmh. Jag nämnde det precis innan din halvtimmesmonolog om bed intruder song.

  7. 13 november, 2010 1:25 e m

    Den här utmaningen är intressant. Hoppade också på den i veckan.
    http://blogg.amelia.se/blogoholic/?p=345

  8. 16 november, 2010 10:29 f m

    Bara att du har två katter gör dig till en vinnare!
    Tack för att du delar med dig, hur den underbar kvinna som du måste vara när du gör den här bloggen kan vara osäker gör mig så mycket mindre ensam.

  9. 16 november, 2010 10:39 f m

    Ett annat svar kan ju också vara:
    -Eh, favoriter. Jag är ledsen att behöva säga det men jag umgås mer förutsättningslöst med verkligheten än att ha några specifika favoriter här och där förutom handendär. Tills dess har jag handen där det passar.

Trackbacks

  1. dag ett – introduce yourself « mymlan. the real.
  2. Gröngöling » Blogguppmaning
  3. Tvångsuppdatering galore – jag plagierar | Pers Värld
  4. En om dagen « Anders Wallner
  5. Ännu en utmaning « Tumtum

Kommentera

