Skip to content

Tråkig

29 oktober, 2010

Men. Jag är faktiskt tråkig på riktigt också. Jag går hem tidigt, jag väljer bort en hel del roliga saker. Att träffa folk, att gå på saker, hitta på saker, föreslå knasigheter. Allt möjligt. Många gånger av ren självbevarelsedrift.

Jag jobbar mycket. För mycket ibland. Jag jobbar heltid på Nya Affärer, jag skriver krönikor, jag är med i radio och TV och gör lite allt möjligt som folk ber mig att göra. Jag menar inte att det är synd om mig, bara att jag är lite dum och jobbar ganska mycket. Och det är något som väntar nästan jämt, alltid någon deadline eller något som behöver förberedas. Hjärnan hinner vila alldeles för lite.

Jag jobbar dessutom mycket för någon som är lite sådär lagom stresskänslig. Och i omgångar blir jag på olika sätt påmind om att det är lite mycket just nu tack Julia jag behöver sova tack okej tack. Så jag jobbar på att komma ihåg att ta det lugnt. Och då är det tyvärr ofta de roliga sakerna som ryker, även om jag försöker se till att göra dem för de behövs också. (Och relativt ofta ryker även träning, fast jag vet att jag mår bättre av det.) Kvällarna går åt till att varva ner utan folk omkring mig, till varma bad och extra sömn. Jag saknar att gå ut lite närsom, eller att sitta uppe och prata halva nätterna, eller ligga och läsa tills det börjar ljusna igen. Men det håller inte.

Och det stör mig. Det håller inte heller att jag så sällan hinner träffa mina vänner. Jag tycker för det mesta att det jag gör är så roligt, så det blir lätt att jag jobbar på och sen är trött och stannar hemma. Men jag vill inte bara vara mitt jobb (eller min byline) så jag övar på att säga nej också. Det är mitt projekt för november och december, att säga nej.

Och då kanske det blir ork för lite mer roligheter.

Eller så är jag bara tråkig. På riktigt.

8 kommentarer leave one →
  1. 29 oktober, 2010 3:32 e m

    Jag kanner igen mig jattemycket, tyvarr. Om att standingt tanka pa nagot som maste goras, ga sist fran kontoret, missa en massa intressanta artiklar/filmer/events for att man har sa mycket annat. Men det ar svart, for det ar ju kul det med….

  2. 29 oktober, 2010 5:45 e m

    Tycker helt ärligt att ordet ”tråkig” är jävligt mycket bullshit. Fett oqueer inställning att kalla någon tråkig bara för att dom inte är på ett sätt som är ”rätt” enligt en normerande och ytterst subjektiv bedömning.

    Det kan vara tråkigt att vara vän till dig och inte få träffa dig på ett sätt som man gillar, men jag vet inte om jag tycker att man kan kalla dig för tråkig för det.

    • 29 oktober, 2010 6:32 e m

      Nä, du har rätt. Jag är både otråkig och tråkig. Ibland känner jag mig tråkig, ibland inte. Det var mer en tanke utifrån att vi skojade om att jag var tråkig för att jag är ordentligt och sparsam.

  3. 30 oktober, 2010 11:20 f m

    Jag vill faktiskt påpeka att nej jag har aldrig sagt att Julia är tråkig. Hon är en av de roligaste och mest spännande människorna i mitt liv. Jag bara fascinerades över att hon gör av med lite pengar, thats all.

    • 30 oktober, 2010 7:06 e m

      Det är sant. Om någon trott att Elin på riktigt menat att jag är tråkig ber jag om ursäkt.

  4. 30 oktober, 2010 5:34 e m

    ”…eller ligga och läsa tills det börjar ljusna igen. Men det håller inte.”

    Ah, igenkännandet. Det håller inte och det ger mig ibland sån ångest, för livet är så kort. Det går mer och mer upp för mig att det inte är bara en uttjatad klyscha utan nåt att ta ställning till. Och jag vill inte behöva det. Jag vill fortfarande leva för evigt.

  5. 7 november, 2010 7:21 e m

    Vilar man inte när man verkligen behöver så kraschar man till slut och då blir man verkligen tråkig! Den eventuella tråkigheten fram tills dess är av övergående natur.

Trackbacks

  1. År tre – recap « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

