Skip to content

Apropå: Saker att göra av med pengar på

29 oktober, 2010

Svenska FN-förbundet har just nu en kampanj som de kallar Osjälvisk status. Man skickar 20 kronor via SMS (eller vanlig kortbetalning om man hellre vill det) och så uppdateras ens Facebook- eller Twitterstatus med det man precis gjort. Typ fixat matpaket till flickor i Kandahar så de kan gå i skolan, röjt minor, eller tillverkat benproteser. (Man kan välja själv vart pengarna ska gå, eller slumpa fram en status.)

(Disclaimer: Jag fick ett mail som undrade om jag kunde tänka mig att blogga om det. Det kunde jag. Jag får inte betalt för att göra det, jag tycker bara det är en bra grej. Och ja, välgörenhet är enormt problematiskt, och det diskuterar jag gärna, men jag tror ändå att mitt bidrag kan göra nytta — det gör definitivt mer nytta i Kongo än vare sig på mitt bankkonto eller i en bokhandel.)

9 kommentarer leave one →
  1. 29 oktober, 2010 10:04 f m

    Och om du inte har FB eller Twitter då? DÅ kan flickorna i Kandahar fucka sig i bajan?

    • 29 oktober, 2010 10:05 f m

      Exakt så.

      Nä, då behöver du inte göra statusuppdateringsbiten bara.

      • 29 oktober, 2010 1:38 e m

        Men varför göra en god gärning om jag inte får trycka den i nunan på resten av världen?

        • 29 oktober, 2010 1:40 e m

          Nä det förstås.

          (Jag tänkte inte på det som att trycka i nunan så mycket som att få uppmärksamhet och spridning. Helt ärligt.)

          • 29 oktober, 2010 4:36 e m

            Förlåt. Ironin tog överhand igen. Det här är jättebra.

  2. Tamara permalink
    29 oktober, 2010 11:46 f m

    Done!

  3. 29 oktober, 2010 12:20 e m

    Lina gillar detta.

  4. Lotta permalink
    29 oktober, 2010 2:30 e m

    Bra kampanj tycker jag!

Trackbacks

  1. Osjälvisk status « Jävla Jenny

Kommentera

