Skip to content

Big pimpin’, spreadin’ the cheese

28 oktober, 2010

Elin förklarade igår att jag är tråkig.

Det började i en diskussion om vart pengar tar vägen, och så kom det fram att jag och Handendär typ inte gör så mycket. Vi går inte ut och äter eller festar särskilt ofta (och festar man hemma hos folk tar man ju med sig något, och det är generellt inte så dyrt), jag röker kanske ett par cigaretter nån gång i månaden om ens det, jag köper inte så mycket kläder (T-shirtar undantagna, men det är faktiskt inte några större summor heller) — eller särskilt mycket alls egentligen. Jag tror det handlar om att min inre pengauppfattning inte riktigt insett att jag inte längre är student, så när jag tycker att jag köper mycket böcker eller nagellack eller garn så är det kanske för några hundra. (Mina föräldrar har nån gång glatt sagt, när vi pratade om att jag är sparsam-slash-snål, att de inte förstår var jag fått det ifrån.)

Lite handlar tråkigheten kanske om par-cocoonande, lite handlar det om att vi inte är så himla röjiga av oss, och lite om att när man jobbat hela dan och kan komma hem och ha någon att prata med utan att anstränga sig så är det lätt att man byter om till mjukisbrallor och säckar ihop i en trött hög. (Och många av mina vänner jobbar också hela tiden och säckar ihop i sina egna små högar, för den delen.)

Nu letar jag i alla fall efter roliga dyra vanor att anamma. Förslagen hittills från internet är lite allt möjligt från ridning eller extremsport (inte särskilt troligt) till dyr mat och massage (mer troligt). Samt botox nånstans där det inte syns, bara för att.

Nånting inom mig gör fortfarande uppror mot dyra och täta frisörbesök, eller avancerade handväskor. Det kanske jag borde jobba på?

Det skulle för övrigt kunna bli ett väldigt roligt bloggprojekt. Julia lär sig att göra av med pengar. Problemet är väl om det blir framgångsrikt och folk vill börja skicka mig saker. Hm.

(Den här femhundralappen är alltså en leksakssedel som ligger här på redaktionen. Det står till och med på den. Men det kändes väldigt apropå.)

36 kommentarer leave one →
  1. anna n permalink
    28 oktober, 2010 1:25 e m

    Medicinsk fotvård!

    • 28 oktober, 2010 1:28 e m

      Ser jag ut som att jag har funky fötter menar du? =)

  2. Ann permalink
    28 oktober, 2010 1:51 e m

    Själv hörde jag också till dem som inte spenderade så mycket annat än på operabesök och resor sen upptäckte jag Takarazuka Theatre Revue. En japanskt musikteater som spelar musikal med kvinnor i alla roller. De ger ut de flesta av sina uppsättningar på DVD. (http://www.tca-pictures.net/shop/)

    Då blir ekvationen så här; DVD’erna är mycket dyra redan i Japan (6 300 – 10 500 yen) sen säljer de inte till utlandet så man måste använda en shoppingagent som tar 15-20% i avgift på varje inköp. Sen tillkommer porto från Japan till Sverige och oftast fastnar paketet i tullen vilket resulterar i 25% moms och 3-4% i tullavgift. Så mellan 600-1400 kr för en DVD och de släpper 30-40 om året. Jag har inte längre några problem att spendera mina pengar. :-)

    Överhuvudtaget saker från Japan är bra som lyxkonsumtion. Har vänner som är insnöade på dockor från Japan, tydligen ännu dyrare hobby än Takarazuka.

    • 28 oktober, 2010 1:52 e m

      Det är ett alldeles underbart specifikt sätt att göra av med pengar på.

  3. Jens Ayton permalink
    28 oktober, 2010 1:57 e m

    Att leta något roligt att göra om man har tråkigt är rimligt, men att söka sätt att bli av med pengar bara för att öka sin konsumentskap känns bara bisarrt. </tråkmåns>

    • 28 oktober, 2010 2:01 e m

      Det skulle ju kunna vara så att jag inte är helt allvarlig också. Eventuellt.

      • Jens Ayton permalink
        28 oktober, 2010 5:01 e m

        Nu tror jag bestämt att du hittar på.

  4. 28 oktober, 2010 2:26 e m

    Oj, jag som redan trodde du anammat ett dyrt nöja, nämligen bröllop ;) tror det kommer hjälpa dig att göra dig av med alla dom där pengarna som är i vägen.

    Efter det kan kan jag meddela att ett av de dyrare hobbisarna som finns är barn så om det nu är så att pengarna är obekväma så är det lätt ordnat :)

    Annars funkar de flesta sysselsättningarna, bara höj kraven så börjar pengarna rulla ur plånboken på dig. Kläder, kör bara dyra märken, nagellack, kör bara dyra märken, tennis, köp nya racketar av dyra märken och märkestenniskläder. Ja, listan kan göras hur lång som helst om du bara använder fantasin.

    • 28 oktober, 2010 4:25 e m

      Haha, ja vi kom på att bröllop var undantaget. Men det är liksom inte en vana. I alla fall har jag inte tänkt att det ska bli det…

  5. Victoria permalink
    28 oktober, 2010 2:33 e m

    Hoodie Buddy!

  6. 28 oktober, 2010 2:38 e m

    Terapi. Det är dyrt och bra.

  7. maaaster gurra permalink
    28 oktober, 2010 3:15 e m

    Förresten är du frilansare nuväl?
    Dags att sätta upp en donationsknapp nånstans isåfall tyckerjag.
    Och alla ni andra frilansare som bloggar och läserdetta!
    Och även alla ni andra som skapar *insert random digital media* och delar med er av det.

    ( Kom på att jag har precis samma ”problem ;)” som ni )

  8. Ylva permalink
    28 oktober, 2010 4:07 e m

    Dyra fantastiska restaurangbesök (typ sådana stjärnor i Guiden). Helt fantastiskt men långt ifrån gratis. Enligt mig, som ääälskar god och gärna lite udda mat, är detta väl spenderade pengar.

    Heminredning, nya tapeter av lyxmärken som tar flera hundra för en rulle. Ofta väldigt snygga tapeter, men ja, lite dyra då kanske. Och så matchande designaccessoarer till detta.

    Sluta leta billigt. Gå till den närmaste eller roligaste matbutiken, köp den kappan du hittar som är snygg istället för att se om det finns en nästan lika bra, fast billigare, nån annan stans.

    Ha inte med dig lunchlåda utan gå ut och käka varje dag.

    Köp massor av roliga spel (gå till SF-bokhandeln eller motsv) och bjud hem till spelkväll! Väl på spelkvällen kan du bjuda på caterad mat (i fall du är trött menar jag) och champagne om det är fredag.

    Lycka till!

    • 28 oktober, 2010 4:11 e m

      Jag tänker mig att jag skulle köpa dyra tapeter och sen inte ens sätta upp dem. Heminredningsvaskning, liksom.

  9. Sofia permalink
    28 oktober, 2010 4:36 e m

    Eller dyra tapeter och sedan låta en alldeles vit och skattebetalande hantverkare sätta upp dem. Funkar bra för mig.

    Kultur är annars mitt tips – föreställningar går lätt på flera hundra, och är man två så blir det ju dubbelt. Museibesök kostar lätt en hundralapp, och några till gör man av med i alla fantastiska museishopar. Och numera kan man gå på teater i mysbyxor. Ännu mer modern dans, där kan du ha trasiga mysbyxor.

    Problemet med kultur är förstås att om man inte är van så vet man kanske inte vilka genrer man gillar – så då får man iscensätta ett undersökande projekt. Pröva musikal, balett, opera, modern dans, teater, stå upp, performance, modern konst, gammaldags konst och förstås konserter. Gör av med en hel del pengar och förhoppningsvis kommer du älska något och hitta en ny dyr vana.

    • 28 oktober, 2010 4:41 e m

      Jag tänker ofta att jag borde gå mer på teater och muséer. Men det är så mycket lättare att läsa en bok hemma.

      Senast var… oj, nu kommer jag inte ens på när jag var på teater senast. Hedwig på Stadsteatern, kanske. Två år sen? Ojoj.

      • Sofia permalink
        29 oktober, 2010 11:54 f m

        Boka biljetter brukar vara det svåraste steget, men det gör jag ibland när jag slösurfar – istället för att bara läsa bloggar. Och då kan jag ta ett helt sjok och boka biljetter för massa saker, i månader framåt. Sedan blir det liksom av sig själv att gå dit.

  10. 28 oktober, 2010 4:41 e m

    Om jag hade för mkt pengar:

    *Enorma mängder böcker!
    *Snyggt löshår!
    *Amerikanskt godis och bakningsgrejer!
    *Kitchen Aid i käck färg!
    *Tv-spel!
    *Converse i alla färger!
    *Resa omkring!

    • 28 oktober, 2010 4:42 e m

      Löshår? Hm.

      Resten av listan skriver jag typ under på.

      • 28 oktober, 2010 5:02 e m

        Jo jag vet. Fått för mig att det skulle vara kul bara. På ett ironiskt sätt hehe.

  11. Anna permalink
    28 oktober, 2010 5:29 e m

    Åh, jag är också en sån där tråkig en. Skönt att inte vara ensam. Jag broderar hellre korsstygn en fredagkväll än går ut och festar^^

  12. hemligamorsan permalink
    28 oktober, 2010 6:45 e m

    Billiga och täta frisörbesök är en bra vana. Jag har börjat gå till en frisör i Hjorthagen som färgar mitt hår för 550 kronor. Då har jag verkligen råd att gå var 8:e vecka som man ska göra, inte varje halvår som jag gjorde tidigare.

    Samma sak med skönhetsbehandlingar; börja gå på elevbehandlingar.

    Köp dyrt vin. Och handla dyyyra märkeskläder på rea.

    Res.

    Skaffa barn. Beats ridning anytime.

  13. 28 oktober, 2010 7:34 e m

    Köp hus så flyger pengarna iväg även om man hoppar över designtapeterna. Köper du gammalt hus så ryker pengarna i fantastisk takt även om ingen lyx finns att skåda.

    Annars sätter jag sprätt på pengarna på att köpa kläder. Men det har jag aldrig haft råd med förut så nu tar jag mig råd – typ lite för mycket.

  14. 28 oktober, 2010 8:03 e m

    Brassevaxning! Ingen förutom handendär och du själv märker det, det är dyrt och kräver regelbundna besök. Om det känns för billigt, byt till laser.

  15. Annika permalink
    28 oktober, 2010 8:50 e m

    Choklaaaad! Michel Cluizels mjölkchoklad till att börja med. Gudomlig. Ingen anledning finns att köpa brunt fett*. Gillar man inte det märket brukar man gilla Valrhona.
    Sen är whisky trevligt, om än inget man köper hela tiden.

    Hm. Vad har jag mer för vanor som är lite för dyra…jo! Små roliga burkar med goda saker, typ tapenade, soltorkade tomater, tryffelolja. Sånt som förgyller maten.
    Köp bara ost på ostbutik och låt för guds skull bli grevén och herrgårdsosten. Manchego klår chips, varje gång. Oh, glöm inte Ben&Jerry-glass!
    Åk till England och köp dyra, fina underkläder. Finns i alla storlekar, lovar.

    Sen finns ju alltid skor. Och resor generellt sett (inom landet funkar det med, hälsa på folk). Och märkeskläder. Fixa naglarna (men det gör du så snyggt själv, så det är lite onödigt). Börja använda läppstift. Skaffa rengöring/toner/etc från dyrt märke. Börja med hårguck. Börja ha färska blommor hemma.

    *Marabou et al

  16. Annika permalink
    28 oktober, 2010 8:56 e m

    (får kanske tillägga att jag inte gör sakerna i sista stycket utom möjligtvis att jag reser en del, men det är i jobbet)

  17. 28 oktober, 2010 10:24 e m

    Äh. jag tycker det lyxigaste är att bara lyxa ibland. Nog för att det kanske krävs åtskilliga miljoner för att nå nån slags takeffekt men ändå. Min favoritlyxkonsumtion är löjligt dyr och närproducerad mat typ en gång i månaden men så lever jag på studielån så det är inte jättesvårt att hålla tröskeln för lyx på en resonabel nivå. Skulle jag däremot ha mer pengar att bränna så skulle jag nog fortfarande satsa på maten, slippa varva lyxen med 24-pack billiga ägg och nedsatt fil som man ändå aldrig pallar att käka upp på 2 dagar. Sen skulle jag nog köpa ett djur som är dyrt i drift men luktfritt.

  18. 29 oktober, 2010 1:38 f m

    Börja lajva, airsofta eller figurspela. Det går att göra budgetvarianter på dessa hobbys, men man kan egentligen lägga hur mycket pengar som helst…

    Köp några musikinstrument och lär dig spela, samma sak gäller där: det finns budgetvarianter men det går också att lägga hur mycket som helst.

    Jag har för många dyra hobbys i stället :(
    (Fast jag trivs ju med dom, därför kan jag inte sluta…)

  19. Maria Nikolajeva permalink
    29 oktober, 2010 10:42 f m

    Börja försörja dina gamla föräldrar?

  20. 29 oktober, 2010 7:47 e m

    Börja sy historiska kläder och sy inte av något annat tyg än det som Handelsgillet säljer. Köp alla dräktböcker du kan hitta. Köper man ”Dress at the Court of King Henry the VIII” får man betala typ 1500 kronor. Dyrt men vackert och mycket trevligt. Korsetter är också dyrt. Om man gillar sådant.

  21. 31 oktober, 2010 12:30 f m

    En sak som har fått mig att mår väldigt mycket bättre det senaste året är just regelbundna, ganska täta frisörbesök.
    Jag går var 6:e vecka ungefär och då tar det en och en hal timme och kostar en femhunka och är så jävla värt det. Varför?
    1. För att mitt hår är min SJÄL och när mitt hår är snyggt känner jag mig snygg. Jag slutar tänka på att gå ner tio kilo eller annat dumt.
    2. För att jag får sitta i en stol och bli pillad i håret och bli tvättad i håret i en massagestol och när det händer tänker jag inte på en miljon jobbgrejer. Jag har jobbat 6 lördagar i rad och glömmer ofta kompensera det i veckorna. Min frisörtid hjälper mig att ta lite tid till att bara vara tom i huvudet.

    Outcome? Jag mår bra och jag blir snygg. Hett tips.
    Måste för att tipset ska funka: övergrym frisör.

  22. Jessica permalink
    1 november, 2010 12:42 e m

    Apropå absolut ingenting: är det ”The Summoning Dark” i din avatar, Jens Ayton?

Trackbacks

  1. Tråkig « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.
  2. År tre – recap « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

