Skip to content

Apropå skyldig att vara snygg…

25 oktober, 2010

Jag läste en intervju med någon makeup-artist, som fick den ganska klassiska frågan ”Vad är det största skönhetsmisstaget kvinnor gör?” och så väntade jag mig ett lika klassiskt svar, typ fel foundationfärg eller läppenna långt utanför konturerna eller nåt.

Nej. Det var att inte använda foundation och concealer och puder. Det största skönhetsmisstaget man kan göra är alltså att se ut som man egentligen gör.

Känns bra.

13 kommentarer leave one →
  1. wutwut permalink
    25 oktober, 2010 4:04 e m

    Klart hon sa det… Det är ju hennes jobb att fixa med sånt (?) Hon skulle väl bli arbetslös om ingen ville ändra på sitt utseende emellanåt?

    • 25 oktober, 2010 4:07 e m

      Fast det är en skillnad på att säga ”såhär gör du det bättre” och ”du är ful om du inte använder allt det här”.

      • wutwut permalink
        25 oktober, 2010 4:53 e m

        Det är även en skillnad på att ändra ”någonting” i hur man ser ut och att ändra ”allting”.

        Att inte se ut som man gör ”normalt sett” kräver ju bara att man använder ”någonting” av det. Eller har jag missat nåt i diskussionen?

        • 25 oktober, 2010 4:56 e m

          Jag tror att min reaktion också bygger på att det generellt ser väldigt udda ut att köra fullt underlag utan att också köra massa mer, typ rouge, ögon, osv, medan det är ganska många som kör bara lite mascara utan foundation.

          Jag tycker inte att lite mascara och eyeliner är lika stor förändring eller lika mycket arbetsinsats som full foundationconcealerpuder.

  2. 25 oktober, 2010 4:06 e m

    Jag är allt en riktig skönhets-miss, med andra ord. (Förlåt. Det var inte roligt.) (Eftersom jag nästan aldrig aldrig sminkar mig, alltså.)

  3. Teresa permalink
    25 oktober, 2010 4:18 e m

    Men för helvete. Inte ens om man går med på att prio ett ska vara att följa utseendenormen är det ett bra råd :/

  4. 25 oktober, 2010 6:26 e m

    Ja, vad ska man säga? Jag blir så trött… Man kan ju tro att ett kardinalfel skulle vara just fel foundationfärg, läppenna så man ser ut som en clown eller att inte tvätta bort sminket varje kväll. Inte att spackla fejan totalt varje dag!

  5. 25 oktober, 2010 8:16 e m

    HAHAHHAHA, där sprack alla mina förhoppningar om att bli snygg då! haha, nämen vad fan, make up artister brukar väl generellt vara dumma i huvvet, men detta?

  6. 25 oktober, 2010 9:42 e m

    Men åh vad trött jag blir. Det där är anledningen till att jag inte läst en tjejtidning på åtta år. Pallar inte de där tipsen om hur man ska bli en bättre kvinna. Människa någon?

  7. 26 oktober, 2010 7:59 f m

    Det generella felet kvinnor gör är väl att existera överhuvudtaget? Bah.

  8. 26 oktober, 2010 3:57 e m

    Kan människan inte bara säga att största skönhetmissen är att vara fula? Så har man liksom allt sammanfattat.

  9. 26 oktober, 2010 10:28 e m

    Haha, nästan komiskt för att det låter så tragiskt. Jaha, vad gör man då? Hrm….

  10. Jessica permalink
    27 oktober, 2010 12:31 e m

    Min omedelbara tanke var att personen i fråga kanske menade att om man använder ettdera så bör man använda de övriga också. Men sen tänkte jag att du nog har rätt.

    Anledningen till att jag gjorde den koppling jag gjorde var att jag själv gått igenom en period av smink-nono (på den tiden jag orkade)

    När vi var smink-noobs så brukade väninnan och jag kleta på ett jämnt, tjockt lager underlag och sen sminka penna, skuggor, rouge etc rätt på det – alltså utan att fixera med puder och utan att portionera ut det på lämpliga ställen och dutta med concealer under ögonen och vid näsvingarna etc. (Som sminknoobs gärna gör) Vi kände oss fina och daggfräscha under badrumslampan och gillade inte hur torrt det blev med puder så vi skippade den biten helt enkelt, men så fort vi kom ut bland folk så var ju effekten rätt mycket valfri Fellinifilm. (Fast det såg ju inte vi, så vi brydde oss inte)

    Så _om_ jag var på välvilligt humör så skulle jag säga att kanske, kanske personen i artikeln menade just detta: ”Om du tänker använda underlagskräm – se till att använda puder och concealer också, annars kommer du att se ut som Jessica och L*** på Etage i Gävle 1991.”

    Eller så stämmer h*n in i det gamla skämtet: ”Why do women use make up and perfume?” – ”Why?” – ”Because they are ugly and smell bad.”

Kommentera

