Skip to content

Internet är också en räddning

12 oktober, 2010

Jag blev ombedd att skriva för Aftonbladet Debatt om självmordet på Flashback. Det blev en text om att internet också räddar liv.

7 kommentarer leave one →
  1. 13 oktober, 2010 1:36 f m

    Jättebra text som tar upp något mycket viktigt. Trots att det finns många skithögar på nätet som inte drar sig för något som är de faktiskt i minoritet, precis som ute i samhället. Anonymiteten ger både fördelar och nackdelar precis som du listar. Förmodligen är det enkelt att sprida sin skit på nätet för att det är enklare eftersom man inte ställs till svars för den och för att en del helt enkelt inte har empati nog att se att bakom varje inlägg, kommentar eller vad det nu än är så finns det en verklig människa av kött och blod.
    Jag har gjort det lite av min uppgift att sprida så mycket glädje och omtanke jag kan bland kommentarer på andras bloggar. Jag vet att jag ensam inte kan uppväga allt skit som sprids men jag tänker ändå göra mitt bästa för att sprida glädje bland mina medmänniskor eftersom jag genuint tror på att de flesta människor är goda på eller annat sätt. (Och nä, jag är inte blåögt naiv som litar på alla, jag är en skeptiker men jag väljer ändå att vara snäll mot allt och alla) Oj, vilket babbel det blev.

  2. 13 oktober, 2010 8:04 f m

    Han tänkte väl ta livet av sig redan innan har lade upp det på FB? Hela diskussionen är så himla efterbliven, ungefär som om ”internet” var det som dödade honom, det var ju individer på FB. Människor är människor oavsett om man ses ”på riktigt” eller i ett forum.

  3. Royaumeuni permalink
    13 oktober, 2010 9:02 f m

    Bra och korrekt inlägg. Internet är ett verktyg som sammanflätar verklighet och icke-verklighet till en odelbar massa. Det är svårt att veta vad som är verklighet och påhittat. Hela förloppet på Flaschback gick mycket fort. Flashback är ett forum med anonyma identiteter och väldigt mycket brus. Jag tycker att det snarare är värt en hyllning till de personer som ändå fattade snabbt och larmade. Tyvärr för sent men änd rådigt och medmänskligt. Problemet är snarare de som nu i efterskott skämtar ironiskt och utan finess över det som hänt. De tillhör den klick extrema, oupplysta eller ouppfostrade individer som alltid kommer att finnas i varje population.

  4. 22 oktober, 2010 5:56 e m

    Väldigt, väldigt bra skrivet!

Kommentera

