Skip to content

När folk bygger ironin själva

30 september, 2010

Såg en rubrik. ”Tränarens viktras – äter bara pulver Har gått ner åtta kilo på tio dagar. ”

Det är ju en hälsosam viktnedgång. Verkligen. Det där med att man rekommenderas att inte gå ner mer än ett halvt till ett kilo i veckan, det är nog bara larv.

Sen klickade jag ju också. I ingressen: ”Jag är jojo-bantare, men nu tänkte jag att jag måste göra något åt det, säger han.” Ja. Sättet att bota? sluta? motverka? jojobantning är ju att brutal-gå ned massa vikt med pulver. Absolut. Och du kommer säkert inte att gå upp dem igen sen. Men vänta, det fortsätter!

”Han vill att bantningen ska ge resultat direkt.

– Det får inte vara långsiktigt eftersom jag har dåligt psyke. Helst ska det gå över en natt. Jag har kört Cambridge-metoden, det är ett pulver som jag äter. Men det är inte bra, jag blir dum i huvudet av det. Jag har ingen energi i kroppen och orkar inte arbeta. Nu har jag börjat äta lite på kvällarna. Annars orkar man ingenting.”

Hehe. Hehehe. Jag är en dålig människa. Det känns som att jag inte ens behöver kommentera.

9 kommentarer leave one →
  1. Anna permalink
    30 september, 2010 2:45 e m

    How about en grisfösare i baken? Det borde få fart på honom och är väl populärt inom travsporten nuförtiden?

  2. Yevonde permalink
    30 september, 2010 2:48 e m

    Ja alltså det här är ju bara så dumt att man måste skratta. Sjukt osunt.

  3. 30 september, 2010 2:59 e m

    Lustigt att man gör detta som tränare, de brukar ju ha koll på sånt liksom. Fast han kanske inte tränade folk fysiskt.

    Men ibland kan det nog funka att ”chocka” kroppen. Det kan kännas så jävla jobbigt att gå till gymmet, äta balanserat osv dag ut och dag in, vissa blir nog mer motiverade av att få snabba resultat och sedan finslipa och upprätthålla den nya kroppen. Men sunt är det ju knappast.

  4. christina permalink
    30 september, 2010 6:16 e m

    en kollega till mig har börjar gå på nån form av diet. han äter 1/2 kg kål till lunch, that’s it. jag tänker att det är helt vansinnigt, men kunde ändå inte låta bli att fnissa åt mig själv som genast döpte det till kol-14-metoden. jag är också en ond person.

  5. 30 september, 2010 11:46 e m

    Det är ju lite märkligt att tänka sig att de kilon man har lagt på sig under lång tid ska försvinna på nolltid. Vad jag kan minnas från en mycket seriös träningsbok (”Mer kött på benen” tror jag att den hette) kan man omöjligt gå ner i vikt med mer än ca ett halvt kilo i veckan om man vill ha bestående resultat. Och bara det är svårt nog eftersom det bygger på att minska kaloriintagetoch öka förbränningen – för gott, alltså. Det hör till ovanligheterna att folk som inför en sån strikt regim orkar mer än ett halvår eller så. Så säg att man kan gå ner ett halvt kilo i månaden utan att späka ihjäl sig eller springa i skogen varannan dag. Då går man max ner sex kilo på ett år, men det är väl vackert så? Om man nu till varje pris måste eftersträva en annan kropp än den man har. Och så slipper man sabba sina ovana leder i någon sågspånsslinga när lungor och hjärta börjar orka mycket mer än övriga kroppen.

  6. Alex permalink
    1 oktober, 2010 11:22 f m

    Jag tycker att ni som även är mycket elaka personer är mycket roliga personer.

  7. 1 oktober, 2010 3:05 e m

    Hehehehe
    Undrar hur dum i huvudet tränaren var innan han dummade ner sig med bantingspulver?

  8. 2 oktober, 2010 12:12 f m

    Ööh- nä, jag kan inte komma på en bra kommentar. Texten liksom gör det själv på något sätt.

Kommentera

