Skip to content

Viktiga vinklar på invandring

14 september, 2010

Valrörelsen är farlig på så många sätt. Man kan till exempel fastna i väldigt långa nattliga politikdiskussioner i mörkret, som till slut urartar i sömniga tolvåringsresonemang om att SD är dåliga för när Den Stora Pesten kommer klarar sig mänskligheten bättre om man har beblandat sig lite, lite mer genetisk variation. Och att när zombierna kommer behöver vi en vapenarsenal som generellt inte finns i den svenska kulturen, kroksablar och kaststjärnor och så. Och försvaret borde ta mer av ett helhetsgrepp och diskutera ninja-arbetskraftsinvandring.

– Nej men jag tänkte liksom mer språkkultur och så.
– Du vill få säga tjej.
– Va?
– ”Tjej.” Det är romani.
– Jaha. Ja, precis. Jag gillar tjejer, alltså gillar jag invandring.

Ett intressant stickspår var också huruvida vi skulle ha diskuterat exakt röstning och partipolitik om det inte var valår. Om vi blivit ihop nästa år, säg. Skulle det ha gått tre-fyra år och vi kanske hade gift oss, och sen skulle vi plötsligt upptäcka att vi stod i olika block och bli tvungna att ta ställning till det? (Redigerar för tydlighetens skull: Vi står inte i olika block. Men OM.) Nu gillar jag i och för sig att prata både ideologi och konkret politik så jag tror att det hade kommit upp ändå, men det är ganska lätt hänt att man pratar i vida vaga termer och tycker att vadå, den här mänskan jag känner verkar ju vettig, vettiga mänskor tycker som jag, alltså tycker folk jag känner som jag. Och så visar det sig att man kanske har liknande åsikter men utifrån helt olika värderingar och ideologiska ståndpunkter. Eller att man inte alls tycker samma om viktiga saker, och råkat prata om annat hela tiden. Eller har väldigt specifika gränser för vad som går att acceptera och vad som inte gör det. (Gäller även när kändisar berättar vad de röstar på och jag måste omvärdera min inställning till dem. Ja, jag är så enkelt funtad.)

I alla fall. Vi har nu också rett ut vad man får och inte får rösta på. Det blir en särskild klausul i äktenskapsförordet, vad som är skäl för omedelbar skilsmässa utan extra expeditionsavgift.

8 kommentarer leave one →
  1. 14 september, 2010 10:55 f m

    gud vilken bra klausul!

    • 14 september, 2010 10:55 f m

      Jepp! Lika bra att ha det avklarat och formaliserat.

  2. 14 september, 2010 12:21 e m

    Ja, kära nån. Vi har haft heta diskussioner här hemma om Gränby arena (vilket man väl bara gör om man bor i Uppsala, men det är ju kommunalval också), där vi hade lite olika syn visade det sig. Och då har vi varit ihop mer än en mandatperiod. Så det är nog bra med val så man kommer på att man inte är överens om allt.

  3. Elin Maria permalink
    14 september, 2010 7:36 e m

    Jag är också så där enkelt funtad, lyckligtvis tycker vi väldigt lika så jag slipper gå runt och vara förbannad :)

  4. Ylva permalink
    14 september, 2010 8:26 e m

    Nu tänker jag blotta mina fördomar. Om träffar någon som jobbar på Aftonbladet kanske man åtminstone kan göra ett gissningsförsök på vilken del av skalan hen håller sig på. Eller?

    • 14 september, 2010 8:29 e m

      Nej, det är inte särskilt säkert allt, faktiskt. Det är ledarsidan som är politiskt färgad, inte reportrar eller skribenter eller redaktörer och ganska definitivt inte vikarier.

  5. Jessica permalink
    15 september, 2010 4:39 e m

    Jag vet att det är ett känsloargument, men utan invandring hade jag varit två kusiner kort. Det hade jag inte gillat.

    Nån stans gör man sig ju liksom till profet när man vill begränsa folks rörlighet på det viset. Man säger att man vet vad som kommer att hända i framtiden. Usch vad jag är dålig på att förklara mig, men liksom såhär: om min farmor hade fått bestämma så hade min farbror och faster aldrig träffats öht, än mindre fått två barn ihop. Då liksom tyckte sig min farmor veta hur framtiden skulle komma att se ut. Vi vet ju inte vem som föds om tio år, som resultat av att folk som aldrig fått chansen att träffas utan rörlighet nu faktiskt har den möjligheten. Eller nåt. Gah. I varje givet ögonblick befinner vi oss där min farmor var tio år innan min äldsta kusins födelse. Då visste inte hon vilka popsiga människor möjligheten att komma till Sverige från Libanon skulle åstadkomma. Jag vill i varje fall inte vara utan dem.

    Jag tror att kontentan av min förvirrade utläggning är att kusiner är bra.

  6. Molly permalink
    16 september, 2010 5:53 e m

    Tycker det typ syns ganska tydligt på ens personliga smak var man står politiskt, på ett ungefär. Faktiskt. Hemma smågrälar vi helgmorgnar över Israel/Palestinakonflikten, fortfarande efter ca 15 år :) Så kan det gå.

Kommentera

