Skip to content

PK-debatt, skulle man kunna anklaga det för

13 september, 2010

Publicistklubben har sin första debatt för hösten ikväll, och jag är en av paneldeltagarna. (Eh, hej, jag ska diskutera valrörelsen med K-G Bergström.)

Rubriken för kvällen är ”Fula, skitiga, elaka? – medierna i valrörelsen” och jag är där i egenskap av journalist och ”internetprofil” vilket är ett epitet jag måste erkänna att jag gillar lite. Jag föreställer mig det i en rubrik om jag skulle göra nåt olagligt eller vara med i en olycka eller nåt. ”Här tappar internetprofilen blomkrukan på foten”, typ.

Eh. Sidospår. I alla fall. 19.30 i Kulturhuset, paneldebatten börjar 20.00 och kan man inte vara där så sänds det hela på publicistklubben.se.

One Comment leave one →
  1. 15 september, 2010 8:28 f m

    PK debatten 3.

    Efter debattens slut gick jag fram till ordförande Ulrika – som jag träffade redan under vår tidiga ungdom på Upsala Nya Tidning – och sade:

    – Egentligen är den här debatten inte alls ny, dvs att vid i stort sett varje val så anklagar den ena sidan den andra för än det ena än det andra, ex för att bli missgynnad eller mera positivt behandlad än den andra – eller tvärtom. I min examensuppsats från JH I Göteborg 1971 skrev jag om detta.

    – Det var då den socialdemokratiska politikern Birgitta Dahl åkte på en lastbil runt i Uppsala och skanderade att UNT gick borgarnas ärenden. Det var valet 1970 och uppsatsen handlade om ” UNT:s politiska material inför valet hösten 1970″

    – Min uppsats visade – inte alls oväntat – att på nyhetssidorna så behandlades partierna efter vad de presenterade nyhetsmässigt, på debattsidorna framgick att samtliga partier – även det allra minsta KPML:r – kom till tals, och vad gäller ledarsidorna så företrädde UNT liberala värderingar.

    UNT:s chefredaktör Lennart Hirschfeldt var så nöjd med min uppsats att han refererade till mitt arbete i sina journalistiska memoarer ”Trettio år med Upsala Nya Tidning 1960-89”, sid 65 – det kom jag inte ihåg att nämna för Ulrika just då.

    Ulrika utbrast:
    – Varför gick du inte upp och nämnde detta?

    Jag svarade:
    – Mm

    Då tog Ulrika mig i – om inte hampan så nästan – och presenterade mig för några av debattdeltagarna som dröjt kvar på scenen: Jan L, Ulrica S och KGB – och jag upprepade min story.

    Jag upplevde att jag fick höra ett trehövdat:
    – Mmm

    Av detta lärde jag mig att man inte skall komma med alltför förnumstiga kommentarer inför f d politiska höjdare och en gammal politiskt räv – som kan antyda att vad dom nyss sagt, redan har sagts tidigare.

Kommentera

