Hoppa till innehåll

Recept!

23 maj, 2010

Någon kommenterade och ville ha smaskiga recept på mat och bakverk. Jag vet inte om det var någon tanke om att tjockisar måste vara bra på det här med mat, men hej, visst.

Här är ett snabbt enkelt experiment som blev gott och fått komma med på repertoaren:

Skär en eller två kycklingfiléer i lagoma bitar, stek i lite olja i en ganska stor panna med höga kanter, eller en wok. Pressa i vitlök — jag gillar vitlök, så jag tog ett antal klyftor. Pytsa i creme fraiche; jag har inte testat än med sån hinkyoghurt, men det är nästa plan. Häll i broccoli; jag använder fryst som jag mikrar i vatten och häller av och plockar isär i ganska små buketter. Låt puttra ett tag, ät över något som du gillar.

Jag har också gjort en variant med feta och gräddstuvad spenat istället — hade i grädde och mjölk istället för creme fraiche, och så feta på slutet så den smälter lite grann men inte helt. Mycket mycket gott.

4 kommentarer leave one →
  1. 23 maj, 2010 10:51 f m

    Låter alldeles för nyttigt och gott för ett matvrak som mig. :-)

  2. 23 maj, 2010 3:55 e m

    Nej för fasiken det klarar inte min kropp av, sen har min mamma lärt mig att man inte ska ljuga eller luras :-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 111 andra följare