Hoppa till innehåll

Presenting: Kroppsbilder

20 mars, 2010

Beslut och handling äro ett. Jag presenterar bloggen Kroppsbilder. (Jag har registrerat domännamnet kroppsbild.se också.) Vill du vara med?

Alla får vara med. Oavsett kön, ålder, storlek eller hur naken man är bekväm med att vara.

Maila juliaskott @ gmail.com med en eller flera bilder på dig själv, gärna stående i helfigur — du väljer själv hur mycket du vill visa, och vilka siffror du vill ha med, men om du vill ha med t.ex. namn, ålder, längd, vikt och BMI så skickar du med dem. Om du har en mening eller två du vill ha under bilden så skicka det också. Säg till om du vill att ansikte eller tatueringar ska anonymiseras.

Sen vill jag också att du skickar med en bild där du håller i en papperslapp där det står ditt namn och ordet KROPPSBILD, så jag vet att det faktiskt är du på bilden. (Den kommer jag inte att publicera.)

Så har jag haft photo shoot själv också, eftersom jag tänker att jag kanske bör vara en av de första bilderna upp. Premiärinlägget är redan färdigt, men jag tänkte vänta tills jag har fått in lite bilder och kan låta dem komma lite i en ström.

Som en liten teaser kan ni få den här bilden, där jag leker pinuppa (och lägger på fåniga vintagefilter.)

Handendär sa att det vore lite fusk om jag skulle vara först ut. För jag är så himla snygg, så det skulle sätta ribban så högt.

Jag tror han vill låna pengar.

52 kommentarer leave one →
  1. 20 mars, 2010 3:45 e m

    Grymt initiativ!

  2. 20 mars, 2010 3:47 e m

    Imponerad!

  3. 20 mars, 2010 3:57 e m

    Yay! Ord och inga visor, eller vad man ska säga.

  4. 20 mars, 2010 4:07 e m

    schnögg!

  5. Rebecca permalänk
    20 mars, 2010 4:14 e m

    Du är fantastiskt. Jag typ älskar dig. TACK för detta initiativ!!!

  6. 20 mars, 2010 4:17 e m

    Grymt snygg är du! Ska peppa mig själv lite och kanske kommer det en bild från mig med…

  7. 20 mars, 2010 5:01 e m

    We like it! Det är bra med folk som är trygga med sig själva och stolta över vem de är oavsett vem de är. Framför allt behöver småbrudar som tycker att de är ”tjocka” så fort de har ätit mer än en knäckemacka få se att det bevisligen går att vara skitsnygg utan att se ut som en lyktstolpe.

    Dessutom verkar du få sällskap av en massa andra tjejer som också kan vara goda förebilder. det är bra. Bra initiativ!

    Blir det en motsvarande dagens-t-shirt-kategori även där; dagens behå? Med superhjältar på?

    För övrigt, är det nån fler kille än jag som sitter och är bekymrad över att kommentera en sån här grej utan att låta som ”höhö, tuttar!” hela tiden?

    • 20 mars, 2010 5:03 e m

      Behåindustrin är ONDA, men om det fanns ett jätteutbud bekväma och bra och billiga — och med Stålmannen! — skulle jag kanske överväga det. Haha.

      Och du får gärna också vara med! Det är som sagt inte bara för tjejer eller tjej-identifierande.

  8. 20 mars, 2010 5:09 e m

    Jättebra! :-)

  9. 20 mars, 2010 5:12 e m

    Fantastiskt initiativ. Det bästa jag har sett på år och dag. Hoppas att många vågar.

  10. Mathilda permalänk
    20 mars, 2010 6:24 e m

    Jag brukar inte kommentera, men det här är för bra för att inte kommenteras. Du är så otroligt vacker. Din kropp är otrolig. De flestas ideal är så förvrängt och det gör mig så ledsen. Vi är alla olika och ser olika ut, det viktigaste är att man mår bra!

  11. LisaW permalänk
    20 mars, 2010 7:11 e m

    Läckerbit där.

  12. 20 mars, 2010 7:13 e m

    Jag vill bara säg TACK Julia. Jag slänger mig inte med versaler i vanliga fall men ditt initiativ är något av det bästa jag någonsin varit med om.

    Alldeles nyss gick jag ut i köket i bara underkläderna, ställde kameran på spisen och tryckte in självutlösaren. Något jag aldrig någonsin skulle ha kommit på tanken att göra, att fota mig själv, jag som är så ful i underkläder.

    Bilderna som togs får mig att inse att 15 år av kroppsförakt är fan i mig 15 år för mycket. Jag är fin som jag är.

    /25 år, 157 cm, 63 kilo och blivande deltagare på kroppsbild.se ?

    • 20 mars, 2010 7:15 e m

      Å vad fint. Jag blir nästan lite tårögd igen, det känns så bra att göra lite skillnad.

      (Du är välkommen att maila in bilderna om du vill!)

  13. jessica permalänk
    20 mars, 2010 8:25 e m

    men jag har ju inga fina underkläder som du :) har fortfarande min rosalila top från gymnasiet..den åker upp över brösten om jag sträcker på armarna :) hur gör man då? helt näck eller?

    • 21 mars, 2010 1:02 e m

      Haha, man får göra precis som man vill. Du kanske kan testa fikonlöv?

  14. 20 mars, 2010 10:19 e m

    Alltså. För mig är det här ingen tjock kropp. Eller hur man nu ska säga det. Det är kurvigt, vackert och jättebra. När jag ser dig tänker jag absolut inte ”hon är tjock” även om du försöker säga det.

    Däremot står jag själv framför spegeln hemma och tänker ”tjock tjock tjock” trots att det är en benig spegelbild som tittar tillbaka på mig.

    Så det handlar ju om att bli vän med sin kropp oavsett storlek, DET är hälsosamt.

    • 21 mars, 2010 1:02 e m

      Absolut. Och att inse att det är hopplöst att både försöka gissningsbedöma andra och att bedöma sig själv.

  15. 20 mars, 2010 11:02 e m

    En fråga: Är män också välkomna att skicka in bilder? I sådana här diskussioner blir det så lätt att det bara handlar om kvinnor, deras kroppar och deras självbild men jag skulle tycka att det var skitbra om det kom in en massa bilder på varierande typer av manskroppar också. Någon annat än Calvin Klein-reklamkroppar, liksom.

  16. Karin permalänk
    20 mars, 2010 11:11 e m

    GORGEOUS! Du har en underbar kropp, och det här är ett underbart initiativ! Bilder från mig kommer framöver!

  17. 21 mars, 2010 1:15 f m

    Du är på riktigt stealth-tjock. För jag fattar inte var du har de där 95 kilona. Och som någon sa här uppe, jag skulle inte använda ordet tjock, jag skulle säga kurvig, för som vi säkert kommer få se på din nya fenomenala sida sitter kilona på olika ställen på olika människor. Och tjock känns som fel ord för att beskriva hur du ser ut. Men nu skriver jag inte här för att bedömma din kropp (som ju är skitsnygg) utan för att berömma dit mod och ditt initiativ. Jag hoppas bara att sidan inte blir som den där magbloggen – ett forum där smala människor kan visa upp sina kroppar/obefintliga magar. Det skulle liksom motverka syftet. (okej då, det finns vanliga magar på magbloggen med, men många spänninga.)

  18. 21 mars, 2010 6:08 f m

    Får gravida delta? Kanske ska fota min havande kropp som ett långfinger åt Mödravårdens sjukliga fixering vid vikt. Tycker jag är snyggare än någonsin med denna bula!

    Bra initiativ!

    • 21 mars, 2010 12:26 e m

      Jag tycker absolut gravida får delta! Alla kroppar får delta.

  19. 21 mars, 2010 10:17 f m

    Har läst din blogg och alla efterföljande kommentarer. Saknar från dej orsaken till att du startar denna sida.
    Hur och varför kom du på just tanken.
    Vill inte gissa och anta en massa utan höra direkt från dej.

  20. Tjockisbloggen.se permalänk
    21 mars, 2010 12:03 e m

    Måste säga att du är underbart vacker! Både jag och Hanna var helt lyriska över ditt förslag igår och nu än mer när vi ser att du har gjort verklighet av den underbara idén!

    Vi hoppas det är okej om vi skriver om detta och länkar hit på vår blogg? Detta kan inte uppmärksammas nog mycket.

    Foton kommer inom snar framtid från både mig och Hanna!
    Många kramar Sarah

    • 21 mars, 2010 12:45 e m

      Det får ni hemskt gärna göra! Både skriva och länka och vara med.

  21. 21 mars, 2010 2:21 e m

    Gud. vad du är het! Jag dör!
    Jag kan inte lova något än, men när du är såhär modig (och snygg, sa jag det?) så känner jag verkligen att jag borde bidra till ditt fin-fina projekt! :)

  22. 21 mars, 2010 8:08 e m

    Roligt projekt, ska kolla om jag har några bilder.

    Men vi definierar ”tjock” olika :-)

  23. maloki permalänk
    21 mars, 2010 9:05 e m

    Härligt Julia! :D Ska se om jag kan rota fram några bilder, eller få nya tagna :D
    +1

  24. 21 mars, 2010 9:07 e m

    Jag håller med Johanna. Vi definierar ”tjock” olika. I mina ögon är inte du tjock. Oavsett definition, tycker jag att du är vacker.

  25. 21 mars, 2010 9:08 e m

    Fan vad fin du är.

  26. Katja permalänk
    21 mars, 2010 10:10 e m

    Vad vacker du är! :-) Roligt att du vågar bjuda på dig själv, jag önskar att jag också kunde göra det :-)

  27. Andreas permalänk
    22 mars, 2010 1:15 f m

    Bra initiativ! Jag ska ta mig en funderare på om jag vill vara med. Jag brukar inte engagera mig i saker som har med utseendefixering att göra (ens om det är på ett bra sätt som här), speciellt inte genom att själv göra mig till en del av det hela. Men jag känner alldeles för många människor som mår dåligt för att de inte har ”rätt” kroppar. Om jag kan fungera som ett exempel på att det går att vara nöjd även om man ser ut som Shrek, och det kan hjälpa någon att må lite bättre – då är det värt det hur lätt som helst! :)

    Värt att nämna är dock att vikthysterin slår åt flera håll. En tjej jag känner har en kropp som många andra tjejer ofta uttrycker beundran för – men själv känner hon att hon väger för lite för att hon ska trivas med det. Trots åtskilliga försök att gå upp i vikt, ligger hon kvar på samma nivå vilket hon mår dåligt för. Det kan vara värt att ha i åtanke, det med.

    • 22 mars, 2010 10:34 f m

      Ingen är immun mot nojor eller missnöje, absolut.

  28. 22 mars, 2010 10:26 f m

    Julia, du är fantastisk! Vilket otroligt modigt initiativ. Min kropp är rätt lik din och det känns SÅ skönt att ha någon att identifiera sig med, en stark, vacker kvinna som du! HEJA!

    Jag jobbar på att bli mer vän med min kropp, så kanske kommer det så småningom en bild från mig med. :)

  29. 22 mars, 2010 8:29 e m

    ja. riktigt bra! jag blev väldigt inspirerad av dina reflektioner från simhallen. Man skulle vilja skrika till alla tjejer/kvinnor/damer i duschrummet att de ser fantastiska ut och att de borde älska både sina bröst och sina celluliter. För att det är så alla ser ut. myggpattar, hängpattar, timglas, päronformad, håriga, kala, brunbränd, gråglåmig; it’s all the same. Lycka till med detta initiativ!

  30. 22 mars, 2010 10:25 e m

    Håller med föregående kommentatorer. Mycket bra idé :)
    Det är ju helt fantastiskt hur underbart olika vi människor kan vara. Tänk om alla stöpts i samma form, det hade varit vansinnigt tråkigt. Jag hoppas att mode och mediabranchen snart vänder mot lite mer sunda ideal, som ung kvinna idag är det svårt att värja sig mot dessa strida strömmar av galen opinionsbildning. Heja dig och alla vackra människor därute,
    lycka till med detta initiativ!

  31. 23 mars, 2010 11:49 f m

    Sjukt bra initiativ, snygg bild och coolt (högst ofånigt) vintagefilter. När jag bara blir vän med självutlösaren på min kamera kommer bilder från ytterligare en tjej i din ”viktklass” och ”kroppsklass”. Dvs en som kan knocka de flesta med det faktum att jag faktiskt väger 89 kg, vilket ingen tror.

  32. bubblor permalänk
    25 mars, 2010 10:37 e m

    Jag gillar verkligen vad Du gör, men skulle inte våga själv. Jag kämpar varje dag med min självbild. Tre gånger om dagen (i genomsnitt) måste jag tala om för mig själv att jag duger……Men Du, Julia Skott, Du är en riktig kalaspingla, Du har ju den där midjan jag jagar……..go for it!

  33. Lizzie permalänk
    10 maj, 2010 5:28 e m

    Verkligen otroligt imponerad och tacksam för ditt fina initiativ! Och glad att du var modig nog att gå emot dina egna nojor och bjuda på dig själv också. Din karl kan ha lite rätt i sin kommentar dock.. ;-) För du är döläcker ju. Har jag redan skrivit på den andra bloggen. Ser ur lite som en zornkulla, eller en kvinnlig gudinna. Sensuell och tokfin. (mitt ideal, fast jag kan aldrig uppnå det; blir inte tjock på dom ställena när jag blir tjock.. får inte kurvor då..)

    Men på bilderna på bloggen där du är mer ”naturlig” är du faktiskt vackrast. inte på denna.. på dom ser du så otroligt glad och lycklig ut. Det som väl är största delen av skönheten tror jag. (det som kommer innifrån)

    Du har gett mig en spark i baken och jag har tagit tag i ett projekt jag blundat länge för. Att lära mig att älska min kropp som den är. Är SVÅRT! men har fått lite uppslag av dig, hur jag ska göra.. (kommer kanske en bild snart på mig till andra bloggen.. om jag vågar)

    Må gott! Och heja heja!

Trackbackar

  1. Kroppsbilder « Hälsa är mer än en siffra
  2. Top Posts — WordPress.com
  3. Klara färdiga NAKEN! « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.
  4. Ett skålpund kött

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 111 andra följare