Hoppa till innehåll

JAG SA NO GUILTY PLEASURES

25 februari, 2010

Tjejer vågar inte erkänna att de i hemlighet gillar nördighet, skäggstubb och trivselkilon, tydligen.

Jag har inga som helst problem med att erkänna att jag diggar skäggiga nördar. Eller glasögon och bokmalar. Varför i all sin dar skulle jag ha det? (Jag gillar knubbiga nördtjejer också, för den delen, men undersökningen är lite enkelspårig. Behöver vi verkligen prata om ”mjukare” personlighetsdrag?)

Sen kan jag tycka att det är synd att motsvarande frågor åt andra hållet antagligen inte skulle ge samma utslag; att the thinking man’s bimbo för det mesta inte är Garcia i Criminal Minds eller Abby i NCIS, utan hellre, säg, Zooey Deschanel. Inget ont om Zooey Deschanel (den diskussionen orkar jag inte heller riktigt ta just nu) men hon är inte en trivselfet nörd med hår på bröstet.

Hälsningar,
en knubbig tatuerad närsynt nördtjej som talar helt utan egenintresse

25 kommentarer leave one →
  1. 25 februari, 2010 1:35 e m

    Jag tror att denna skäggiga blogg skulle väcka nörden i dig. :)

    http://www.skäggbloggen.se

  2. Sofia permalänk
    25 februari, 2010 1:51 e m

    Jag gillar nördigt och halvknubbigt bäst på både damer och herrar. Det är helt enkelt bäst så!

  3. 25 februari, 2010 1:53 e m

    Jag hatar själva uttrycket ”guilty pleasures” när det används i kulturkonsumtionssammanhang. Oh, the shame, jag tycker om flera låtar av Tomas Ledin! Det ska man alltså behöva be om ursäkt för då i vissa sammanhang? Det är så oerhört dumt och kontraproduktivt. Kulturkritik skulle vara så väldigt mycket mer levande och självständig om vi över huvud taget inte reflekterade över vilka pleasures som kan vara guilty. Detta lite off topic då bara på grund av rubriken…

  4. Martin permalänk
    25 februari, 2010 1:56 e m

    Som TV-lös måste jag fråga på vilket sätt denna Abby i NCIS är en ”trivselfet nörd med hår på bröstet”. Jag tycker att hon ser typiskt klichésnygg ut.

    • 25 februari, 2010 1:59 e m

      Jag tänkte mer på att hon har tatueringar (på halsen, inte i svanken) och gillar udda mörka subkulturer och så. Både figuren och skådisen. Det var vad man kallar en snabb och billig jämförelse.

  5. 25 februari, 2010 2:06 e m

    Abby var knubbigare förr, tror jag minsann. Eller så var hon helt enkelt klädd för att se knubbigare (nördigare) ut.

    Men hår på bröstet har hon aldrig haft.

  6. 25 februari, 2010 2:42 e m

    i lööööööööve garcia! och min pojkvän gör det också. och hunken i criminal minds verkar också ha ett gott öga till henne, det vore fint om de kunde utveckla en relation. hundsnubbe/nördtjej.

  7. 25 februari, 2010 4:07 e m

    Jag känner mig fundersam. Är det inte en lyckad Hollywood-version, typ Kevin Smith, som gäller när det handlar om killar också, i så fall?

    (Som väl alla vet är Kevin Smith Kevin Smith och inte bara en nördig glasögonorm och knubbis, om du förstår hur jag menar?)

    Sen: Bilden av en dylik man som man gör sin egen Prince Charming av har väl funnits länge. Tänker på när Samantha skulle göra om The Turtle t.ex.

    • 25 februari, 2010 4:10 e m

      Jag förstår hur du menar — och om det handlat om populärkultur- eller kändiskillar hade jag kanske hållit med dig. Men undersökningen handlade ju om saker vi tänder på i smyg i allmänhet, mer. Det var nog jag som trasslade till det med att byta spår och babbla om TV-tjejer.

      Varför skulle man behöva göra om någon till en Prince Charming? Min PC (hah!) ÄR en skäggig nörd med glasögon som gillar böcker. Eh, alltså, min tänkta drömprins. Sen råkar min prins också vara precis en sån. Men jag har inga som helst planer på att göra om honom åt ena eller andra hållet.

      Nu kom jag på att jag faktiskt övertalade honom att utöka till helskägg. Räknas det?

  8. 25 februari, 2010 4:30 e m

    Jag tänkte att vi relaterar till sånt vi ser på film och teve, även när vi tänker i smyg. Precis som du gjorde. Det har så klart att göra med om man relaterar till just film/teve (vilket jag gör), andra relaterar till annat.

    Att t.ex. du inte gör en hemlighet av att du gillar nåt som inte är normen, det är ett gott tecken. Det här måste ju (fortsätta att) förändras.

    Och btw, övertalning räknas. Lite.

    • 25 februari, 2010 4:35 e m

      ”Övertala” ska i det här fallet läsas som ”frågade om han inte kunde testa helgskägg när han ändå inte hunnit raka sig på ett tag”. Men visst.

      Jag kanske borde hålla kurser i hur man gör makeovers TILL skäggiga nördar?

      Dock står jag nog fast vid att jag och många med mig gillar o-kända nördar utan kreddpoäng. Men tjejnördar, med liksom samma nivå av nördighet, trivselvikt och vad nu ”tjej”-motsvarigheten av att gråta av romantiska filmer är, är kanske inte lika populära. Eller så är de det. Vad vet jag.

      Det är en lite annan diskussion än den populärkulturella, men om vi återgår till den: Säg mig en kvinnlig Kevin Smith, Seth Rogen, Jason Segel?

      • 25 februari, 2010 4:56 e m

        Det händer i alla förhållanden, tror jag. ”Kan du inte ha en polotröja?”, frågar man och vips försöker man förändra … liiite, liiite. :)

        Jag är för dålig på det där med vad motsvarigheten skulle kunna vara. En stark, lite överviktig kvinna, kanske? Typ Brooke Elliott i ”Drop Dead Diva”, kanske? Har bara sett första avsnittet, men där kändes hon lite som en ”sån”, motsvarighet, alltså. Fast jag känner inte heller igen mig i guilty pleasures-biten, så jag vet inte riktigt vad som skulle kunna vara hemligt!?

      • 25 februari, 2010 4:59 e m

        Haha. Det handlar nog lika mycket om min preferens som min avundsjuka för att jag inte själv kan odla skägg!

        Typ Ugly Betty, kanske? Fast stark (kvinna) är väl just vad SmithRogenSegel INTE är. De är/spelar lite nördiga losers, slackers, tokroliga knasbollar, fast ändå ganska balla och älskvärda. Såna finns det INTE på tjejsidan.

        • 25 februari, 2010 5:09 e m

          Typ Juno?

          Kan man jämföra så, rakt av? Det kanske man kan. I så fall är de väl alltid snygga ändå? Inte gulliga/söta utan snygga vildpannor. Typ Madonna i ”Who’s that girl” och Melanie Griffith i ”Something Wild”. Men det är ju absolut inte jämförbart, inser jag. Jag får nog komma på nåt bättre…

  9. 25 februari, 2010 4:31 e m

    Oj då, fattade inte att jag kunde ha ”svarat” i stället. Nu blev det lite osnyggt.

  10. 25 februari, 2010 4:53 e m

    Jag förstår inte att de vågade avslöja i hemlighet, vad de inte vågar erkänna i hemlighet. Då är det ingen hemlighet att kvinnor i smyg gillar skäggiga nördar…

  11. 25 februari, 2010 6:24 e m

    Ja ja ja!!!!

    /T – inte knubbig, inte tatuerad, men ojojoj vad inte Zooey.

  12. 25 februari, 2010 6:51 e m

    No guilty pleasures! Borde bli bättre på det. Och motsatsen (den stereotypiska snygga killen/tjejen) tycker jag ofta är lite avtändande, vilket nog är en fördom hos mig mot deras intellekt baserat på utseende. Men ändå. It’s my reaction and I don’t mind.

  13. konstmuppen permalänk
    3 mars, 2010 4:18 e m

    Det är nu man ska bli skäggig teknologiprofessor då! bara trenden håller i sig… 10-15 år till :]

Trackbackar

  1. Kom ut ur skäggarderoben! | Skäggbloggen
  2. Har bytt « En blogg

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 111 andra följare