Skip to content

Dagens Don’ts

22 januari, 2010

Tanja har skrivit en alldeles underbar raggningsskola, i teorin lite för nördar men egentligen för alla. Och jag började fundera på mina anti-tips. Saker som inte funkar så bra, antingen på vägen till eller i någon form av relation. Min bittra varningsskola.

Jag kan fortfarande bli lite ledsen när jag tänker på det, när jag funderar på saker som folk tyckte var okej att göra, och saker som jag accepterade antingen för att jag inte ville tänka närmare på vad de betydde eller för att jag bara tänkte att det blir inte roligare, jag får inget bättre och förtjänar det kanske inte heller. Detta i vuxen ålder, mind you. Här kommer några av de mest flagranta sakerna som anti-tips:

– Berätta inte om din idealtjej; särskilt inte om hon är lång och smal och tjejen du dejtar (eller raggar på) inte är någondera.

– Säg inte att någon du dejtar bara får följa med hem efter en tillställning så länge inte någon annan ni känner är med på samma tunnelbana. Att få någon att känna sig som en smutsig liten hemlighet är varken romantiskt eller Game. (Jag har vid flera olika tillfällen fått skämta om att jag är någons down low fat girl fetish — det betyder inte att det inte gör lite ont.)

– Om någon du är typihopmed frågar vad som gäller och hur du känner, säg inte att du tycker om dem och dumpa dem två dagar senare. (Förklaringen: ”Jag tänkte att det är ju sant att jag tycker om dig… som vän.”)

– Dumpa någon om du inte är intresserad; låtsas inte som ingenting till de tvingar dig att dumpa dem rakt ut.

– Säg inte att någon du är ihop med är jobbig för att de vill ha sex i största allmänhet oavsett hur det tar sig uttryck.

…jag skulle verkligen kunna fortsätta. Om jag går in på saker som folk jag känner har gjort och/eller gått med på så blir listan mycket lång och ytterst deprimerande. Nu känns det som att jag behöver krama alla som någonsin dejtat i någon utsträckning.

Jag ska nog ta en kopp te och titta på gulliga kattungar eller nånting.

(Tillägg apropå raggskola: Upptäckte nyss att Cosmo via Wendela tycker att man ska le och ha ögonkontakt för att bli en killmagnet. Eh. Ok.)

53 kommentarer leave one →
  1. 22 januari, 2010 1:14 e m

    Ja, herregud. Folk är idioter. Jag träffade en gång en snubbe som sa att om jag tränade hårt i sex månader kunde vi kanske dejta sen. Vilket oerhört generöst erbjudande, eller hur?

  2. 22 januari, 2010 1:18 e m

    Oh, listan över aldrig glömda oförrätter! En favorit. Låt mig bidra:

    – Yttra inte under några omständigheter meningen ”Alltså, det är inte som att jag inte är kåt längre, jag kollar fortfarande på porr, det är bara dig jag inte vill ha sex med” till den du är ihop med.

    – Om någon ropar ”nej, sluta!” är det inte läge att skojvifta med kuken i ansiktet på henne.

    – Berätta helst inte detaljer om hur det var när du låg med din flickväns bästa kompis.

    Några erfarna tips från coachen. Det slutar sällan bra om man är en idiot.

  3. 22 januari, 2010 1:23 e m

    Det är så FINT vad folk tycker är okej.

  4. 22 januari, 2010 1:52 e m

    Och ”men det var bara sex, dig ÄLSKAR jag ju” är inte ett okej argument när man har varit otrogen…

  5. 22 januari, 2010 2:24 e m

    Herregud. Jag tycker ibland att _jag_ har relationstrassel, men verkligen ingenting i närheten av!

    Eller, jag har ett!
    Om du försöker behålla din ex som kompis, ska det inte vara för att du vill ha en kompis du kan vara sjukt otrevlig emot utan att få dåligt samvete.

    • 22 januari, 2010 3:24 e m

      Don’t get me started…

      Och din regel är också bra.

  6. TalkBack permalink
    22 januari, 2010 3:22 e m

    Tjejer behöver inte le och ha ögonkontakt för att bli killmagneter. De behöver bara gå utanför dörren (och i vissa fall inte ens det, tack vare internet). Vad vi killar ska göra för att bli tjejmagneter tycks dock fortfarande vara dolt i det dunklaste dunkel som finns.

    • 22 januari, 2010 3:23 e m

      1) Inte helt sant och 2) man kanske vill vara magnet för folk man vill ha. Gammal diskussion.

      Dessutom finns det ju massa profeter även för er killar.

  7. TalkBack permalink
    22 januari, 2010 3:39 e m

    Okej, jag kanske generaliserar en aaaaning, men överlag har tjejer det lättare att dra till sig killar än tvärtom. Ute på krogen kan en tjej se hur sur och avvisande ut som helst, och ändå ha flera killar som kommer fram under hela kvällen, medan en kille för det mesta kan stå helt oantastad oavsett hur trevlig han försöker se ut. Till exempel.

    Det intressanta är att tjejer inte verkar märka det där själva – jag slog vad med en tjejkompis om att hon skulle ha fler killar som raggade på henne än jag skulle ha tjejer som raggade på mig, på en finlandskryssning, och hon antog på fullt allvar vadet (och jag vann med 9-1, tror jag, och den där enda som raggade på mig var en liten full filippinska som raggade på typ alla killar).

    ”Va? Nää… jag är inte bitter!” ;)

    Okej, det här är en liten sidodiskussion till ditt egentliga ämne, så jag ska lägga ner nu. Istället kan jag säga att jag håller med om punkterna – som för övrigt känns som om de borde vara rätt självklara för de flesta, men konsekvensanalys och empati saknas fortfarande som ämnen i skolan… Jag funderar ofta på skolväsendet och ett av de ämnen som jag tycker saknas är Samlevnadskunskap, där barn (och sedermera ungdomar) får lära sig hur man förhåller sig till sin omgivning i alla tänkbara situationer där interaktion med andra människor finns. Jag ska nog bli utbildningsminister, tror jag.

  8. 22 januari, 2010 3:45 e m

    När jag först läste inledningen trodde jag att det skulle komma exempel på saker du gjort mot andra under tillfällig sinnesförvirring och senare insett hur dumt du agerade. Men så var det ju inte.

    Den biten kan istället jag bidra med.

    – Citera inte hela mail du skrivit till andra om er trassliga relation, med enda kommentar ”såhär upprörd var jag över dig i natt”. (Hej passive-aggressive.) Särskilt inte om mailet innehåller förhastade slutsatser och djupt sårande element.

    – Dra inte med den du dejtar på för denne totalt ointressant aktivitet i flera timmar som hen ställer upp på av pure luv för att lite casual göra slut under promenaden hem.

    – Repliken ”Du får följa med hem men vi kan inte ha sex för det har min terapeut sagt!” kan få dig att framstå som ett totalt psycho. Just sayin’.

    – Att aldrig tala om hur du vill ha sex men bli väldigt besviken när det inte genom någon slags gudomlig automatik händer precis som du tänkt dig… don’t.

    • 22 januari, 2010 3:48 e m

      Hm. Jag ska fundera på dumheter jag har gjort.

      Dina tips är också bra att ha på checklistan. Jag ska skriva upp.

  9. 22 januari, 2010 4:20 e m

    Å! Mitt don’t-tips är att inte dumpa folk på deras 25-årsdag för att inte riktigt ett förhållande-förhållandet inte blir som du vill.

    Å andra sidan ska man kanske inte som den snubben säga ”Jag gillar dig, men jag är inte kär i dig. Du är precis som min kompis NN, men jag ligger inte med honom”. GEE THANKS.

  10. 22 januari, 2010 4:21 e m

    Mitt liv är en guldgruva på den här fronten. Jag återkommer. Eventuellt i spin-off.

  11. 22 januari, 2010 4:24 e m

    Synd bara att typ alla jag dejtat läser min blogg :(

    • 22 januari, 2010 4:25 e m

      Vadå, de får väl stå för vad de gjort! Och om det är saker du gjort så var de ju där.

  12. 22 januari, 2010 4:26 e m

    Nu blir jag lite ledsen för hela mänskligheten.

    En sak jag själv tyvärr gör mig skyldig till ibland men som man verkligen bör försöka undvika är att skälla ut folk på hårdast och elakast möjliga sätt med de där sjukt sårande detaljerna som man bara känner till för att man känner varandra väl, bara för att senare när ångan försvunnit säga ”men du vet väl att jag inte menade det så”. Om de alls är värda att umgås med förtjänar de det faktiskt aldrig.

  13. Martin permalink
    22 januari, 2010 4:41 e m

    Det fina med relationsbekymmer är att det alltid finns folk på internet som har det värre. Från FMLife:

    Today, my boyfriend of 2 years took me to get a tattoo done with his name on. He paid for it. After it was done he told me it was over between us and he thought it’d be a nice reminder of him for me.

    Today, my boyfriend of seven months dumped me because if he ‘ever wanted to get married’, he wants to ‘marry a virgin.’ I lost my virginity to him.

    Today, I told my husband that while he was away I had had a miscarriage. His response? ”If you can’t take care of our baby while it is still inside you, how can I trust you to take care of it when it comes out?”

    Today, I slept over at my boyfriend’s house and he offered to give me a massage, as he’d found a book on sensual massage and wanted to test it out on me. When he went to the bathroom, I found the book open on his desk- at ”Massage to eliminate cellulite”.

    Today, I was in my new boyfriend’s apartment for the first time. As I was flipping through his photo albums, I came across one full of disturbingly candid pictures of me. I found some as early as my trip to the state fair, three years ago. I met my boyfriend two months ago.

    Today, as I got down on one knee, and was in the middle of saying ”Will you marry me?”, she answered a text message. Apparently it was more important.

    Today, my girlfriend of 8 years dumped me. When I asked if there was another guy, she responded, ”You were the other guy”.

    Today, I heard my boyfriend of 3 months talking with his friend, not knowing I could hear them. ”Tonight’s the night,” my boyfriend says. ”I’m finally going to tell her I love her!” I got really excited, deciding i loved him too. Then his friend says, ”Awesome! But what about Kayla?” I’m Kayla.

    Today, my girlfriend told me that she had an ultrasound tomorrow morning. With a confused look on my face, she said to me ”don’t worry, it’s not yours.”

    Today, I was cheering up the girl I’ve been in love with for years. She was having one of those, ”I’m ugly, no one wants to be with me” days. To cheer herself up, she said to me, ”If you were a hot guy, you’d date me, right?”

    Today, I was texting my friend. He has a history of depression, which we were talking about, and somehow, he turned the conversation to: ”If we ever broke up, I would kill myself.” I didn’t even know we were even going out.

    Today, my girlfriend broke up me with for being the ”perfect boyfriend”. Apparently I’m the best boyfriend she’s ever had, and she didn’t know how to take it. So she dumped me.

    Today, I showed up at my boyfriend’s work to surprise him by speaking in Spanish, his first language. I’ve been taking classes secretly. He smiled, kissed me, and then finished telling his friend, in Spanish, that I’m boring and ugly but he’s got nothing better going on.

    Today, I returned from deployment to Iraq. I came home to discover my wife has been cheating on me the whole time I’ve been gone. What’s worse? My 18 month old son calls the guy ‘daddy’.

    Today, I noticed the woman I’ve been sleeping with for over 2 years never lets me see her naked during sex. I confronted her about it and she replied, ”I don’t care if you see me naked. I was just leaving the lights off the whole time so I don’t have to see you naked.”

    Today, I dressed up, went over to my boyfriend and told him he could do anything he wanted. He said nothing and walked outside. I figured he’d come back in shortly, but when I looked out the window a few minutes later, he was building a snowman.

  14. Rickard permalink
    22 januari, 2010 4:42 e m

    ”- Berätta inte om din idealtjej; särskilt inte om hon är lång och smal och tjejen du dejtar (eller raggar på) inte är någondera.”

    Den kändes given för mig, men är säkert ingen självklarhet. Däremot har jag själv ett par gånger fått frågan om jag har någon ”drömtjej”, från dåvarande tjejer. Förväntar de sig att få reda på om man ljuger för dem eller är brutalt ärlig?

    Det hör till saken att jag inte har någon definition av ”min drömtjej”, men visst finns det drag man gillar hos tjejer.

  15. Rickard permalink
    22 januari, 2010 4:44 e m

    Finns det ens något rätt svar?

  16. 22 januari, 2010 5:46 e m

    ”Det är inte dig det är fel på” fungerar inte att säga till en person som blivit dumpad av tio personer varav alla sagt ”det är inte dig det är fel på”.

    Inte självupplevt dock. Har bara haft ett förhållande, blev dumpad (bra, jag vill aldrig dumpa någon).

  17. 22 januari, 2010 7:39 e m

    Annars kan man vara tillsammans med någon i så där ett halvår, för att sedan råka bli avslöjad med sitt ex, som det då blir tydligt att man aldrig hade gjort slut med. Sen kan man förklara det med att ”hon har ju så snälla ögon”. Eller inte.

    • 24 januari, 2010 5:06 e m

      Vissa nivåer av idioti är nästan imponerande.

  18. 22 januari, 2010 8:23 e m

    Johanna: Det funkar inte på nån. Oavsett situation.

    Och Malin vinner guld bland de här kommentarerna… om jag skrev i min blogg skulle jag skriva en sån lista själv.

  19. Gustafen permalink
    22 januari, 2010 8:54 e m

    Martin: Vissa inlägg på den sidan hoppas man verkligen är påhittade :] Usch så tragiskt om verkligen inget av dem vore det.

    Julia: Umm va? ”down low fat girl fetish”? Säjtan va nesligt. Den skulle du tagit med en klackspark (på honom..)

    Sådär. Nu fick jag skrivet en del här trots att jag egentligen inte tillfört ett dugg till diskussionen :O Kan vi prata om matte och ickeeuklidisk geometri sen?

  20. 24 januari, 2010 4:52 e m

    Åh äntligen fick jag läsa och vill tillägga:

    1. Dumpa aldrig någon med ett Bob Dylan-citat.
    2. Säg inte till någon som du varit ihop med i två månader att ”om du inte vill ha barn inom två år kommer jag att göra slut”.
    3. Ditcha inte någon på första dejten med att prata om en annan tjej som du är kär i och som du nog egentligen vill vara ihop med. Då kan du avböja den där jävla dejten.
    4. Jämför inte sexet med mig med sexet du hade med någon annan, framförallt inte när tjejen ifråga är min bästa kompis.
    5. Säg aldrig till någon med drömmar och ambitioner att ”du får ju inte bli ledsen om du inte lyckas med något av det här, jag försöker bara vara ärlig och säga att det kanske inte blir så”. Det är att trycka ner någon, inte mena väl.
    6. Om du haft en flirt med en tjej ett tag, kommer till en klubb för hennes skull och ni flirtar hela kvällen är det en bra idé att låta bli att hångla upp någon annan så fort hon vänder ryggen till.
    7. Säg aldrig till någon att den inte är förhållandematerial, utan bara någon man ligger med.
    8. Var aldrig otrogen med motiveringen ”jag var ledsen för jag kände på mig att det skulle ta slut”.
    9. Ljug inte om att du varit otrogen, trots upprepade frågor från den du varit tillsammans med, och berätta det istället två dagar efter att hon gjort slut, som någon slags hämnd.
    10. Flirta inte öppet med en tjej när du ligger med hennes bästa kompis.
    11. Säg ALDRIG ”jag använder inte skydd, jag vet att jag ändå inte har någon sjukdom”. Framförallt inte om du timmen innan skrutit om att du legat med halva stan.

    Åh det är så mycket, så mycket. Min egen idioti vill jag dock helst hålla för mig själv.

  21. 25 januari, 2010 10:40 f m

    Alltså Elin, i punkt 6 vill jag bara påminna dig om att du också hånglade upp någon annan den kvällen.

    Annars måste jag bara säga att jag älskar detta och spinofferna, och nu kan jag länka lite extra i dagens egna text.

  22. 25 januari, 2010 11:56 f m

    Anton, det slår an en sträng djupt inne i mig. Den som ändå hade en personlig blogg för den sortens bekännanden ;)

    Glömde för övrigt en av mina bästa:

    Att försöka tjata sig till sex är aldrig en bra idé. Kanske särskilt inte när personen du tjatar på redan har en partner sedan fem år tillbaka som just då låg sjuk i cancer på andra sidan Atlanten.

    Men misströsta icke, moralens väktare – jag failade mina patetiska försök.

    Well, i princip.

  23. 25 januari, 2010 11:58 f m

    För övrigt kan jag inte komma på några saker som andra gjort mot mig. Jag brukar väl köra på den där om livets stora gåta älska glömma och förlåta yada yada – för alla utom mig själv, obvs.

  24. 25 januari, 2010 11:58 f m

    Jag älskar det här kommentarsfältet.

  25. 25 januari, 2010 12:05 e m

    Malin: jag kan lista några saker jag gjort som nog skulle platsa på en sån här lista.

    En till grej:
    Om din tjej har en ångestattack och mår skitdåligt är då du inte ska säga ”nej jag vill inte sova hos dig” och sen gå hem med någon annan som bor ett par kvarter bort. UTAN att säga till tjejen att du har flickvän.

  26. Martin permalink
    25 januari, 2010 12:10 e m

    Gör inte som en tjej sa till mig:

    ”Alltså jag gillar ju fotbollslår (här görs tydliga grrr-ljud och hon formar händerna till små klor som är beredda att hugga in på fotbollslåren), men dina är också ok.”

  27. Martin permalink
    25 januari, 2010 12:34 e m

    Oh, kom på en till:

    Blev uppringd av dåvarande tjejen som jag träffat i en månad då hon var på väg till en annanmidsommarfest än den jag var på.

    ”Alltså jag satt här och hoppades att det skulle finnas några singelkillar jag kunde flirta med på festen – sen kom jag ju på att jag har ju dig”

    Vilken tur att hon kom på det då… ^^
    Hon förstod överhuvudtaget inte vad jag menade när jag sa att det var ingen komplimang…

  28. Ylva permalink
    26 januari, 2010 9:20 f m

    Patetiska lögner högt och lågt kommer att döda ditt förhållande effektivt.

  29. jos permalink
    26 januari, 2010 11:21 f m

    Okej jag bara måste bidra lite:

    1. Känn av din partner. Vissa är såna att de kan babbla hejvilt med varann om vilka på stan/i kändisblaskorna/på MTV etc som är heta. Vissa tycker det är lite jobbigt, i synnerhet om det bara sker envägs. Säg då t.ex. inte, på telefon: ”Godnatt älskling. Hörs imorrn. Nu ska jag runka till Pinks nya video.” eller

    2. Save it. Säg t.ex. inte ”Gud, jag tycker verkligen massa tjejer är snygga! Jag kan se nåt i aaaaalla olika klädstilar” för att sedan svara ”Fast du klär dig så konstigt” när man frågar vad personen tycker om ens egen klädstil.

    3. Säg heller inte: ”Åh, hon ser kåt ut” en gång/veckan om nån random brud på tv/i tidningen etc. Det gör en inte bara feministiskt förbannad, det gör en dessutom ledsen, för när man sjunker så lågt och frågar ”Ser jag kåt ut?” (Hej Hora-madonna-komplex) och får svaret ”Eh, nej”, så faller ju allt.

    4. Säg inte ”Jamen var inte en så jävla feministfitta jämt” när man blir arg över någon skit som står i tidningen.

    5. Sms:a inte ”Jag finns alltid här för dig älskling” till din typ flickvän, medans du hånglar med nån annan på krogen. Och bli inte påkommen efteråt.

    6. Säg och antyd inte ”Jomen du är lite mullig” i ett års tid till nån, och när sen en börjar träna, säg inte ”Men gud, ska du bli en SÅN tjej nu?!”.

    7. Säg inte att du gillar oralsex om det endast betyder att du gillar att FÅ oralsex.

    Skulle verkligen kunna go on and on. Tack för en fantastiskt läsning!

  30. jos permalink
    26 januari, 2010 1:41 e m

    Nu kom jag på en till, att jag inte tänkte på den förrut är endast pga mina extraordinära förträngningsmekanismer. Men jag måste ändå säga det, fast det är FÖR jobbigt egentligen. Men okej:

    Säg inte, under en kuken-i-fittan-session bakifrån: ”Bit i kudden älskling, nu flyttar Pappa upp en våning.”

    Men asså. Ge mig terapi för det här, SNÄLLA!

    • 26 januari, 2010 1:44 e m

      Den trodde jag var hittepå!

    • 26 januari, 2010 4:43 e m

      HAHA! Priceless! Trodde jag hade en kandidat rätt högt upp på Darwin Awards när han kallade mig ”griseknoen” during, men det här är sju resor värre /bättre!

      I lol’d and I lol’d.

  31. TalkBack permalink
    26 januari, 2010 1:44 e m

    Hahaha, hade jag varit tjej i den situationen hade jag förmodligen slängt mig på mage och gapskrattat!

  32. 26 januari, 2010 1:59 e m

    Jag borde blogga om killen som åt min mens för att lära mig att den var naturlig… Glömde den!

  33. 26 januari, 2010 2:04 e m

    Nej. Han var väl bara sugen.

  34. jos permalink
    26 januari, 2010 2:04 e m

    Jag vet liksom inte vad man ska skratta/gråta mest för ens. Att man får peddovibbar av att nån kallar sig själv för Pappa under sex? Att man ska ligga och snaska på kudden om det typ gör liiiite ont?Att min fitta&röv betraktas som en byggnad?

    Jaja. Tack igen!

  35. chall permalink
    26 januari, 2010 6:22 e m

    ja jisses. Jag skrattar så jag gråter åt ”nu flyttar pappa en våning upp” .VAD säger man på en sån? Jag skulle vara så chockad att jag bara skulle ligga där.

    Mina egna är inte riktigt samma… även om ”det är inte du, det är jag” är en kommentar som jag tycker att man borde utradera. Den suger att säga och den är helt meningslös att höra. Man blir ju bara arg.

    Själv skulle jag säga; om du nu envisas med att ”ha ett förhållande” med någon på facebook (som i att man fyller i in a relashionship with) ,bli inte förvånad om din riktiga flickvän blir lite upprörd. Att neka för att du tagit bort allting en timme senare och leka indignerad är bara pinsamt. Särskilt om din ”nya flickvän” skriver saker på din wall.

    Före fb var det mer uppenbart med ”min kompis såg dig kyssa en brud på krogen igår”. Svar: vad tror du du har för rätt att bestämma vem jag får kyssa. well, det var det här med förhållande?

    Och sen, föreslå inte att gå på dejt med någon bara för att sedan säga ”jag tänkte, din tjejkompis är jävligt het, kanske kan vi ha en trekant allihopa. det är ju egentligen henne jag är kåt på”. Det stör lite dejandet…. iaf om man är jag… ^^

Trackbacks

  1. Sjukt bra kärlekstips! Men ibland har Agnes inte fattat … « Pelletsmaskinen
  2. Tweets that mention Dagens Don’ts « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist. -- Topsy.com
  3. Nätets olidliga lätthet | Pillow Talk | Nyheter24
  4. År tre – recap « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

