Skip to content

Tuber och blåbär och promenader

1 oktober, 2009

Jag var på Juliagruppens bokmässe-angränsande Nätvaro-seminarium om nätneutralitet, under helgens hastigt påkomna Göteborgsresa. Det är andra som sammanfattat det bra, antagligen bättre än jag skulle. (Anders, Chris, Karin, Daniel, till exempel.)

Men under diskussionen kom jag på några formuleringar och funderingar och analogier som flera personer sen bad mig att skriva ner och utveckla. Så jag ska försöka. Lite vagt.

Först var det en fundering om internet utifrån allemansrätten — det var apropå en diskussion om mikro-ISP-er, alltså folk som själva delar ut/med sig av sitt internet, och huruvida man ska kräva samma nätneutralitet av vanliga människor som av stora företag, alltså att de till exempel inte ska begränsa tillgång till vissa sidor eller prioritera vissa aktiviteter framför andra. Jag tänkte att det kanske är som med allemansrätten, att du har rätt att snedda över någons tomt (eller router, då) men du får inte till exempel plocka deras frukt. Du har rätt att vara där, men du får inte självsvåldigt göra vad som helst. (Sen har man väl inte nödvändigtvis rätt till andras internet, men ändå. Det var en ganska hastigt påkommen metafor.) Sen har du hela internet/fält utanför, där du får plocka hur mycket blåbär du vill.

Sen var det internet som tuber — fast inte i motsättning till någon lastbil, utan som i rör, såna med vatten i. I de flesta flerbostadshus ingår vatten i hyran eller avgiften — du betalar en fast avgift för tillgång till tuberna, och så får du duscha och dricka och koka hur mycket du vill (fast om du ballar ur kanske det blir dyrare för alla, förstås). Vi räknar vattnet som allas, som en allom tillgänglig och nödvändig rättighet — transportmedlet, själva tillgången, måste du betala för, men sen är det bara att spola. (Och rengöringen betalar man väl för på något sätt, nu när jag tänker på det, men jag vill inte att någon ska göra rent mitt internet så den biten av analogin struntar vi i för den går precis mot vad jag tycker. Ok? Låtsas som ingenting.)

Till sist handlade det om ”promenad-internet”. Någon pratade om internet som infrastruktur, och jag började fundera på de olika innebörderna av kommunikation. När det gäller kommunikation som i ta sig från en plats till en annan finns det en rad olika transportmedel i olika prisklasser och hastighet och komfort, som åtnjuter olika former och nivåer av subventionering från stat och samhälle. De kan vara kollektiva, vinstdrivande, eller helt privat-personliga. Den väsentliga skillnaden är att alla utom ett kräver någon form av investering och/eller kostnad — du kan välja att gå från ett ställe till ett annat, även om det kan ta lång tid och kanske vara opraktiskt eller ogörligt, men möjligheten finns där. Och för det mesta kan du göra det på asfalt eller någon annan form av iordninggjord rutt, helt gratis. Men det finns inget promenadinternet. Och det kanske det borde göra. En trottoar, där det går långsamt och makligt, men den finns där, tillgänglig för alla. Och sen kan du hoppa på bussen eller köpa en bil om du vill och har råd. Typ.

Sen var det en mer övergripande ideologisk och aktivistisk fundering om de här tänkta regleringarna — att vi bara accepterar ordet regleringar, när det till viss del handlar om att ta ifrån oss rättigheter och friheter vi nu har. Varför är inte fri kommunikation, fritt informationsutbyte och -tillgång en grundlagsrättighet, eller åtminstone på samma nivå och paritet, om nu uttrycksfrihet och mötesfrihet är det? Varför ska det handla om regleringar, om inskränkningar och avgränsningar, snarare än en grundlagsskyddad rättighet med möjlighet till vissa undantag, i still med till exempel den om hets mot folkgrupp?

Så det var de saker jag hasplade ur mig under seminariet. Det var i farten, men jag gillar dem.

17 kommentarer leave one →
  1. Anders permalink
    1 oktober, 2009 10:34 f m

    Pratade med Pontus efter seminariet. Lade fram en ordvändning: man borde säga att man vill fridlysa internet, inte reglera det.

    Eller något åt det hållet.

    • 1 oktober, 2009 10:38 f m

      Jo. Fast kanske inte, för jag tycker man kan få plocka och jaga och plantera om och ympa och peta.

      Men VÅRDA. =)

  2. ibrahim permalink
    1 oktober, 2009 11:01 f m

    Bra grejer Julia!

  3. 1 oktober, 2009 11:10 f m

    Hej!

    Ett problem jag ser med den annars fina allemansrättsmetaforen är att väldigt många står utanför internet idag.

    En allemansrätt är som allra bäst när den är allmän och inte bara gäller en viss grupp (de som redan har tillgång till internet).

    Det finns två vägar att gå här som jag ser det:

    1) Arbeta för att alla ska ha tillgång till internet. Annars faller fina ord om det demokratiska verktyget osv rätt platt till en elitism av och för redan invigda netizens.

    2) Arbeta för alternativa demokratiska verktyg som inte kräver tillgång till internet. Då för vi en kamp inte bara för de som redan ingår i gemenskapen internet utan för demokratin som inkluderande alla.

    Kanske måste vi göra bägge delarna?

    Annars gillar jag promenadinternet! Väldigt lyckad idé!

    • 1 oktober, 2009 11:11 f m

      Den handlade ju om delandet av det egna internettet — det var därför jag utvecklade med promenadinternet. =)

      Tack!

      • 1 oktober, 2009 11:18 f m

        Javisst, jag förstod det :)

        Men det kräver rät mycket av en person för att kunna ta del av någons utdelade internet:

        * Kunskap
        * En dator eller manick som ”har internet”
        * Fysisk tillgång till det utdelade nätet (räckvidd)

        osv.

        Promenadinternet bör/kan således kompletteras med utbildning/upplysning, spridande av billig eller gratis återanvänd hårdvara, utvidgad räckvid (någon form av mesh-nät?).

        Jämför med en motionsslinga i skogen. Vilka utnyttjar den? Vill vi att alla ska motionera måste vi sprida information och möjliggöra avsättandet av tid för motion. Vill vi att folk ska börja cykla på de fina cykelvägarna i kommunen bör vi fundera på om alla har råd med eller tillgång till cykel ;-)

        Är vi något på spåren?

      • 1 oktober, 2009 1:03 e m

        Absolut. Gångstråksskyltar åt folket!

  4. nattensbibliotek permalink
    1 oktober, 2009 11:11 f m

    Tanken med allemansrätt på internet är mycket tilltalande och jag gillar hur du vidarutvecklar den!

    Läste du Anders Mildners videoblogginlägg om allemansrätten i somras?
    http://anders.mmmalmo.se/2009/07/02/internet-som-offentligt-rum/

    Jag svarade här:
    http://nattensbibliotek.wordpress.com/?s=allemansrätt

  5. Jens Ayton permalink
    1 oktober, 2009 12:00 e m

    Vad gäller det sista finns det faktiskt en grundlagsrättighet till informationsfrihet, av samma paritet som yttrandefrihet och mötesfrihet. Regeringsformen 2 kap 1 § ( http://www.riksdagen.se/templates/R_PageExtended____6074.aspx ):

    “Varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad
    1. yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor,
    2. informationsfrihet: frihet att inhämta och mottaga upplysningar samt att i övrigt taga del av andras yttranden,
    3. mötesfrihet: …”

    Det är också värt att notera att grundlagen har en teknikneutral text om kommunikationshemlighet, som alltså även gäller kommunikation över nätet:
    “6 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot … undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande.”

    Sen har vi förstås det lilla problemet att Sveriges grundlagar är värda mindre än pappret de är skrivna på så länge uppenbarhetsrekvisitet kvarstår.

    • 1 oktober, 2009 1:04 e m

      Good point. Men jag tänkte att vi inte tänker på det som en sådan. Vi bara köper ordet regleringar, och reglera en rättighet känns fel.

  6. 1 oktober, 2009 3:00 e m

    Riktigt, riktigt bra Julia. Jag gillar när du skriver om Internet. Du är en av få debattörer i området som både är kunnig men samtidigt lägger dig på en nivå där det blir solklart för mig vad det handlar om. Bland alla förvirrande begrepp kommer du med blåbärsplockningsmetaforer så att jag fattar. Tror dina inlägg om Internet är en ögonöppnare för många. Tack.

  7. 16 december, 2009 1:24 e m

    Jag tog mig friheten att, efter att ha blivit upplyst av Jonathan Walck, reflektera lite kring promenadinternet i min frågetråd i PPs primärval: http://forum.piratpartiet.se/FindPost189930.aspx
    Jag gillar verkligen idén!

    Läs och kommentera gärna i egenskap av idémyntare!

Trackbacks

  1. Twitter Trackbacks for Tuber och blåbär och promenader « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist. [juliaskott.wordpress.com] on Topsy.com
  2. Two can be as bad as one « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

