Hoppa till innehåll

Here baby, there mama, everywhere daddy daddy – hair hair hair hair

18 februari, 2009

Hanna Fridén skrev om det där med hår och tvång kontra vilja.

Jag är en sån där som inte orkar raka mig. Har nog inte gjort det på mer än sex-sju år. Jag pallar inte bry mig, jag ser inte riktigt poängen. Jag rakar inte ben, armhålor eller underliv – det tar massa tid, jag får utslag, och jag tycker inte att det rent estetiskt är särskilt viktigt. Jag kan trimma de senare två av praktiska skäl, brukar hålla efter bikinilinjen med pincett, och någon gång då och då kan jag vaxa underbenen för att det är ganska trevligt när det känns lent och slätt (och för att jag har så extremt fläckig och gles hårväxt att det ser lite lagom halvfriskt ut) men allvarligt, jag har bättre saker för mig. Och jag förstår inte varför det skulle vara en sån enorm grej.

Det handlar huvudsakligen om att jag är lat och praktisk, det är inte tänkt som någon politisk handling - men samtidigt är det klart att det är lättare att komma på tanken, och våga fortsätta, om man är feminist. Det blir en politisk handling om jag går och tränar, eller går på stranden, eller har linne på mig offentligt. Och det har jag faktiskt inget problem med. We’re here, we’re hair[y], get used to it.

Det är ganska få andra som reagerar eller bryr sig – men när de gör det kan det bli rätt underhållande. En ganska god vän vägrade släppa argumentet att jag en gång blivit dumpad för att jag inte rakade benen. Hon var fullt och fast övertygad. Jag säger inte att det inte kan hända, men i det här sammanhanget kan jag med 99% säkerhet säga att hon hade fel. Det finns de som hojtar om hygien - till och med om vi bortser från det faktiskt fysiologiska, att hår finns till för att leda bort fukt och bakterier, så borde väl det innebära att de flesta killar i så fall är högeligen ohygieniska och äckliga.

Frågan är väl varför det angår någon förutom mig och de eventuella personer som faktiskt har att, hm, förhålla sig. Och där är det ännu ingen som brytt sig tillräckligt mycket för att klaga.

Anekdot: På filmvetenskapen en gång i tiden var det några killar och en tjej, som kom direkt från gymnasiet, som satt och diskuterade hår i allmänhet och könshår i synnerhet. Usch usch usch äckligt var väl konsensus. Bort med alltihopa. Några dagar senare fick vi se en film från sjuttiotalet som bland annat innehöll en verklig födsel i ingående detalj, och en av killarna satt och blev mer och mer traumatiserad. Jag kunde inte hålla mig från att luta mig mot honom och viska att vad är problemet, hon är ju i alla fall rakad. Han var inte road.

16 kommentarer leave one →
  1. 18 februari, 2009 12:53 e m

    jag håller med dig, har ingen aning om när jag rakade mig under armarna sist! det är underligt nog alltid folk som stirrar när dem ser det, men det konstigaste är nog att jag ändå lyckats få lägenhet, pojkvän och barn..fastän jag har kroppsbehåring. jajx.

  2. 18 februari, 2009 1:31 e m

    ”de flesta killar i så fall är högeligen ohygieniska och äckliga.”

    Men, det är vi ju.

  3. 18 februari, 2009 2:21 e m

    Donny: Haha, jag tänkte det men bestämde mig för att vara SNÄLL och inte skriva det.

  4. 18 februari, 2009 8:49 e m

    Har ni inte tittat på The Drs? Kvinnor BÖR ansa ”där nere” av hygieniska skäl:

    http://redness.bloggspace.se/885303/Om-mitt-ena-ben-ar-julafton-och-mitt-andra-ar-nyar-vill-du-halsa-pa-mig-i-mellandagarna-da/

  5. 19 februari, 2009 10:59 f m

    enligt the drs bör också alla män genomgå omskärelse av hygieniska skäl.

  6. 19 februari, 2009 10:59 f m

    åh nej,nu källade jag fel.enligt dr oz från oprah va det visst.

  7. 19 februari, 2009 11:08 f m

    Fast förhuden finns det ju iaf lite forskning kring. Plus att i ett land som USA där det är så himla mycket fjanteri kring könet så kanske killar inte tvättar sig ordentligt och det är enklare att avskaffa förhudsmomentet. För det är intressant att killar i, säg, Sverige, inte har förhudsinfektioner mest hela tiden.

  8. 19 februari, 2009 1:10 e m

    Jag brukar säga som så att håret ”där nere” är ju liksom kvitto på att kvinnan/donnan inte är flicka längre. Det och BHn. Dårå.

  9. 19 februari, 2009 1:12 e m

    Alltså, man ska inte läsa och feltolka. Jag gillar bara fullvuxna kvinnor/donnor. En hel del om man säger. Hehe. *hehe*

  10. 19 februari, 2009 1:15 e m

    Rättelse: alltså fullvuxna till åldern. Jag har haft ihop det med kvinnor/donnor av alla storlekar och former. Och alla var lika bra. Olika på alla tänkbara sätt och vis, men lika bra. Om man säger. Det är ju ingen tävling. Det är ett ”samspel”.

  11. 20 februari, 2009 11:54 e m

    Det här är verkligen ett intressant ämne. Inte minst för att det i grunden är en så otroligt fånig fråga.

    Jag har gått från att vara feministen med ett kompisgäng där man självklart rakade sig överallt (man fick skämmas om man visade orakade armhålor), och ett annat umgänge som var precis tvärtom (man allierade sig med patriarkatet om man rakade benen). Det var otroligt tröttsamt, och jag har gått igenom alla möjliga faser av att raka/inte raka.

    När jag blev singel bestämde jag mig för att inte raka nånting, bara för att jag inte skulle göra det för någon annans skull (fast gör man inte alltid det i slutändan?). Nu har jag hittat ett slags mellanläge, som gör att jag känner mig bekväm i mina feministiska utgångspunkter oavsett om jag duschar på gymmet, eller hamnar i säng med en kille som tror att tjejer föds utan behåring and stay that way.

    Jag rakar litegrann helt enkelt. Men herregud vad resan dit har krävt energi, så jävla ovärd energi. Raka/inte raka. Så. Jävla. Fånigt.

  12. 21 februari, 2009 2:26 e m

    En kvinna helt i min smak, våga vägra raka !

  13. Tove permalänk
    21 februari, 2009 9:52 e m

    Hejja Julia!
    Och jag säger som Jessica högst upp: Jag har lyckats få lägenhet (inkl bolån), pojkvän som snart blir man, barn, mobiltelefon samt egen firma och ÄNDÅ rakar jag mig inte (utom faktiskt under armarna av bara farten). Jag är dessutom jäkligt cool. Oavsett.

  14. 23 februari, 2009 9:58 f m

    hmm: Hela grejen är ju att jag inte vägrar raka, jag skiter bara i det. Att vägra är också att göra det till en större grej än det är, att ge hårets vara eller inte vara större betydelse än det förtjänar.

  15. David permalänk
    10 augusti, 2009 2:02 f m

    ”För det är intressant att killar i, säg, Sverige, inte har förhudsinfektioner mest hela tiden.”

    …men det menar du att killarna i USA har, och att det är därför de är omskurna? *förvirrad

  16. 10 augusti, 2009 2:05 f m

    Nej, jag menade att om resonemanget är att omskärelse är bra för att sådana är vanliga och det förhindrar dem, så är det konstigt att killar med förhud inte har dem hela tiden.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 111 andra följare