Hoppa till innehåll

Vänta nu här.

25 april, 2008

Cordelia Edvardson 1) gillar Barnmorskorna och 2) har synpunkter på att Corinne Mayer (som för övrigt är mamma själv) tycker att det kan finnas anledningar att inte skaffa barn. Edvardson tycker närapå att Mayer är OFÖRSKÄMD och FRÄCK och nu kommer jag inte på något mer upprört ord, som kan tänka sig att låtsas om att det finns kvinnor som inte vill ha barn. Och säkert är det respektlöst också mot barnlösa, det är en gammal favorit när ämnet diskuteras, även om det inte tas upp just här. Att det finns folk som har humor när de skriver är helt otänkbart.

Says Edvardson:

”Att helt bortse från de allra flesta kvinnornas biologiska drift att få ge liv snedvrider all vettig debatt om kvinnornas rätt till självförverkligande i sina olika roller som mödrar och yrkeskvinnor – om de så önskar.”

Eh va? Var det över huvud taget det någonting handlade om? Var det någon som gjorde det? Det känns mest som att det dras stora växlar på ingenting. Eller så är jag bara ung och självisk och karriärdriven och vad det nu var.

(Snart kommer för övrigt ett nummer av Re:Public Service där jag har skrivit om barnfrihetsrörelsen. Det finns en liten grej om Mayer i en några nummer gammal Fokus, och på SvDs egen Idagsida från ett tag sen. Om man skulle vara intresserad. Boken är beställd till några bibliotek, så när den kommer får jag väl pallra mig dit någon dag när det är öppet samtidigt som jag är vaken och/eller i Stockholm. Eller så är jag ekonomiskt- och miljöomedveten och köper den. Ve och fasa.)

9 kommentarer leave one →
  1. Magda permalänk
    27 april, 2008 7:30 e m

    Har Du överhuvudtaget något att säga?
    Mayer har också sagt att ”hon ångrar sina egna barn”. Stackars barn.
    I övrigt kan nog de flesta fatta egna beslut om hur de vill utforma sina liv. Eller vad tror du?

  2. Marianne permalänk
    28 april, 2008 6:36 e m

    Du har läst men inte förstått Edvardsson.Du har inte läst men förstått Mayer.Du kanske skall försöka se ett avsnitt av ”Barnmorskorna” så kanske Du förstår varför inte mammor flyger till
    månen eller gör något annat onödigt för att bevisa
    stordåd.

  3. Lisa W permalänk
    4 maj, 2008 11:19 f m

    Vi har alla varit barn. Faktiskt.

  4. 4 maj, 2008 12:05 e m

    Jag har haft influensa också, det betyder inte att jag tycker om det.

    Nä, jag skojar.

    Jag sa faktiskt inget om barn, bara att jag tyckte argumentationen i texten i fråga haltade lite vad gällde kvinnor och mödraskap.

  5. Lisa W permalänk
    4 maj, 2008 4:05 e m

    Fast jag vet inte alls om jag tycker att det haltar. Det är klart att det blir snett om man hela tiden ska undvika det faktum att många, om än självklart inte alla, kvinnor känner starkt att de vill bli mödrar.

    Däremot haltar – som sagt – liknelsen med influensa.
    Hä.
    Men – jag är inte dummare än att jag vet att det inte är samma sak att inte vilja ha egna barn som att ogilla barn rent genrellt. Jag tror inte du gör det senare.
    Dessutom utgår jag än så länge från att majoriteten av alla människor ändå väljer (mer eller mindra) att ”skaffa” barn. Alltså kan en mindre skara göra som de vill och låta bli. Men tjata inte på andra att låta bli. (Och naturligtvis ska folk som har barn låta bli att tjata på folk utan utan barn att de utan barn borde föröka sig.)

    Sen tycker jag också att det vore trevligt om allt som har med barn-skaffande att göra kunde sluta att handla om det EGNA självförverkligandet så sabla mycket. Mina ungar finns till för sin egen skull – sen råkar jag tycka det är rätt kul att de finns också.
    Hepp.

  6. 5 maj, 2008 9:37 f m

    Nämen så här då – jag förstår inte vad en skämtsam bok om orsaker att inte skaffa barn har att göra med kvinnans inneboende drift och/eller rätt att skaffa barn, inte heller i relation till självförverkligande (för övrigt ett hat-ord, inte bara i relation till barn).

    Mayer säger väl inte så mycket LÅT BLI, SATSA PÅ DIG SJÄLV som ”alltså det är jobbigt med barn”. (Utifrån det jag läst, som sagt.)

    Och ja, det är roligt att folk som gärna pratar om barn som en del i det egna självförverkligande samtidigt gärna säger att det är själviskt att inte skaffa dem.

    Det är roligt hur överens vi kan vara när vi är som mest inte överens.

  7. 5 maj, 2008 12:08 e m

    Eller hur? Love it.
    P&K

Trackbackar

  1. Re:ceptet « Julia Skott - fräscht och syrligt.
  2. Joddå, barn är visst ett medel i sig! | Pinglans Tankar - den ej politiskt korrekta bloggen

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 111 andra följare