Hoppa till innehåll

Kroppspanik: Bikinikroppen

10 juni, 2013

Ett första smakprov ur boken, lagom till att jag börjar bli badsugen. (Hunnit med att bada en gång, och brände mig på ryggen eftersom jag glömde smörja där.)

Ni kanske har sett bilden som gått runt på Facebook som bland annat säger att hur man får en bikinikropp är att man sätter på sig en bikini. Det roliga är att jag skrev det här redan i höstas. Det är ett avsnitt ur ett kapitel som handlar om vad språket betyder i hur vi ser på vikt och kropp.

Ibland talar verkliga subtiliteter i språket om för oss hur saker ligger till – ta till exempel ordet ”bikinikropp”. Som i ”Få bikinikroppen till midsommar”.

En bikinikropp borde rimligtvis vara en kropp med bikini på sig, på samma sätt som en strandkropp borde vara en kropp på stranden. Men nej. Det framgår tydligt i artiklarna att en bikinikropp är en kropp som är värdig en bikini, som förtjänar och får ha den på sig. Bikinikroppen är snygg nog för bikini, och följaktligen har den en platt och fast mage – samt den generella fasthet och storlek som gör det okej att vara på stranden från första början. Användningen av begreppet ger upphov till att en stor grupp människor inte tycker sig leva upp till kraven, oavsett hur de ser ut och även om de alldeles säkert skulle kunna hitta en bikini i sin storlek, eller badbyxor om de inte behöver någon överdel, och gärna skulle hänga på stranden när det är varmt. En del av dem som nu har lärt sig att de inte är bikiniredo kommer att stanna hemma, om de inte köper en lösning som lovar dem rätt kropp på de femton, tio eller sex veckor som är kvar till sommaren. Sedan kommer många av dem ändå stanna hemma, antingen för att lösningen i fråga inte funkade eller för att de har fått ångest för sin alldeles vanliga mage och inte vågar visa sig vid vattnet i mindre än en overall.

När det hojtas om Beach 20-vad-det-nu-är brukar jag säga att det snarare är säkrast i svenska sommarvatten att lägga på sig späck så man inte fryser ihjäl. Jag flyter dessutom väldigt bra, för fett har lägre densitet än muskler och jag är då alltså ungefär som en charmigt knubbig kork. Även om jag var smal skulle jag antagligen fortsätta vara som en femåring och vägra komma upp ur vattnet, men det känns tryggt att veta att jag har ett isolerande lager som ger mig lite längre tid innan läpparna är blå.

2 kommentarer leave one →
  1. 25 juli, 2013 6:58 e m

    Vet du vad? Den här boken vill jag läsa. Säg gärna till när/om den går att förbeställa :)

    • 26 juli, 2013 8:06 f m

      Jag tror att man kan boka den på Adlibris, eller i alla fall ställa in så man får en påminnelse när den kommer. (Den kommer andra september.)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 111 andra följare