Skip to content

TJOCKA SVENSKAR ÅNÄJ!

15 oktober, 2012

Jag läste i DN imorse att typ 38 procent av svenskarna är överviktiga, i stort sett samma siffror 2011 som 2004, möjligtvis någon liten höjning. Detta larmades det självklart om och för. (Om jag minns fel på exakt procentantal ber jag om ursäkt; hittar inte artikeln på nätet just nu.) 9 procent (mot åtta då) äter den rekommenderade mängden frukt och grönt varje dag; typ en femtedel tränar tre gånger i veckan eller mer, vilket var en liten ökning.

Jag blir självklart lite småirriterad. Den där övervikten kan vara allt från två kilo till tjugo, och då dessutom utifrån den här hittepåskalan förstås. Är det inte intressantare att fokusera till exempel på hur man äter (där vi i och för sig inte kan komma överens om vad som gäller) och hur man rör på sig — eller, gubevars, hur man mår? Att skräcklarma om övervikt och tjocka svenskar känns som fel fokus. Titta på det som spelar roll, vetja.

Kan ju också tipsa om den här notisen från förra veckan som jag missade då, om en norsk studie som menar att ungdomar som känner sig tjocka löper större risk att faktiskt bli det när de blir äldre, och att bantningskurer i sig är en riskfaktor för övervikt. (Sen kan man ju fundera på det där med att 50% av de som inte kända sig tjocka blev överviktiga, mot 78% av de som gjorde det. Det är en ganska intressant siffra i båda grupper.)

4 kommentarer leave one →
  1. 15 oktober, 2012 12:02 e m

    Jag har alltid sagt att hade jag inte känt mig som ett fläskberg vid 45 kilo hade jag aldrig vägt det dubbla (och mer därtill). För mig tror jag både bantningskurer och någon slags självuppfyllande profetia där livsstilen följde efter hur jag såg på mig själv.

  2. 15 oktober, 2012 7:15 e m

    Visade jag den fina artikeln om att tjocka-men-hälsosamma människor har mindre risk för typ ALLT? Jag vet jag har pejstat den en massa ställen men kommer inte ihåg var.

    FÖ så tog jag fotton på migsjälv, helkropp, i spegeln i helgen och sen funderade jag lite, försökte stänga av att det var mig, försökte vara objektiv. Min slutsats var inte en jag hade förväntat: ”Vad i hela friden är det alla på vårdcentralen skriker i panik om rörande min vikt? Jag ser rätt normal ut?” – Eller så hade jag råkat hitta den perfekta vinkeln som smickrar, men jag tog flera olika så.. hrrm. Jag vettefan. Jag har fö en kusin som är marinsoldat som besökte mig i sthlm i våras och klagade på att jag gick både längre och snabbare än han nånsinn hade orkat utan en skrikande sersjant i hasorna. Mitt självimage som fet, lat och ohälsosam började nog gå sönder den dagen. Hej media!

  3. Bettan permalink
    20 oktober, 2012 4:50 e m

    Nu kommenterar jag kanske lite sent, men jag läste också det där. Jag är tjock och det är absolut ingenting jag skäms över längre, men jag HATAR hur media, läkare och whatnot tycker att man borde gå ner i vikt. Jag minns hur min skolläkare brukade fråga ut mig om min kondition när jag gick på högstadiet, då vägde jag typ 80 kilo och var 1,70 cm lång. Med andra ord 7 kilos övervikt enligt BMI (som jag vet både du och jag hatar). Min skolläkare frågade mig om jag hade dålig eller usel kondition, något annat alternativ fanns inte. Att jag som cyklade 5 km fram och tillbaks till skolan och tog långa promenader flera ggr i veckan kunde ha bra kondition förekom honom inte. När jag ändå förklarade för honom, hånlog han och skakade på huvudet. För om jag fortfarande är överviktig måste jag ju göra något fel. Det är inte alls konstigt att tonåringar får viktnoja när kilona är det enda måttet på hälsa.

    • Jessica permalink
      26 oktober, 2012 10:15 f m

      Näej, Bettan. Du MÅSTE ljuga! Omgelevnty!!1!

      För om man rör på sig det minsta LILLA så RASAR kilona av omedelbart*. Det vet alla som aldrig försökt gå ner i vikt.

      Ja. Jag är sarkastisk. BMI säger att jag är ”normal” men jag vet att min kondition är förfärlig. Men jag kommer liksom undan och det har blivit en bärsärk-knapp för mig. För det är så jävla ologiskt och bloody minded. Det är så uppenbart att evidens spelar noll roll, helt plötsligt. Då måste ju en massa folk erkänna att de bara är sketna mobbare – snarare än ”bara orolig för NNs hälsa”. (Jag vill nita folk som drar till med den. De skulle inte känna igen hälsa om den bet dem i arslet de vill bara få tracka nån från en skyddad position. Jävla mellanstadiefasoner.)

      Nej, jag räknas kanske inte som tjock. Men jag har blivit mobbad och jag känner igen en mobbare när jag ser en. Och jag gillar inte konceptet ”acceptable targets” vare sig det gäller tjockisar, etniska grupper eller vuxna oskulder.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 117 andra följare