Skip to content

Resenärens klagan

7 oktober, 2012

Jag och Handendär fick för oss att åka på Maker Faire, och fick en trevlig långhelg i New York. Sen åkte jag på en gång till London för att jobba, hade en något kaotisk halv vecka med missade larm, trasiga bussar, krånglande mikrofoner och allmänt rajraj. Nu tror jag att resandet och Londonregn har hunnit ikapp mig lite, så jag dricker te och väntar på att febern ska lägga sig.

Jag har fått resa ganska mycket för jobb, för reportage och intervjuer och panelsamtal och konferenser, och det är en intressant upplevelse när man inser att det inte alls är så roligt som de flesta tror. Det här kommer låta enormt mycket som priviligierat gnäll, men det är så. Visst, i teorin får man se massa spännande ställen, men egentligen ser man för det mesta bara hotellrum — som om man har tur visst kan vara trevliga men som inte är ens egen säng — och stället där man jobbar. Schemat är för det mesta ganska packat, man är trött både kroppsligt och mentalt, och på sin höjd kan man kanske få några timmar fritt och träffa någon kompis i staden där man hamnat. Sen är det dags att åka hem. Och så har man rent tekniskt sett vad det nu kan vara för stad, men mest från tåg eller konferenslokaler.

Nån gång kanske jag kommer att åka till något lyxigt mål, och få tre dagar extra att bo och leva rövare, men det är definitivt inte normen.

5 kommentarer leave one →
  1. 10 oktober, 2012 10:41 f m

    Tack. Det där är precis min bild av att resa mycket i jobbet. Vet inte vad den kommer ifrån för jag får aldrig resa i mitt jobb. Kanske har jag den för att min pappa var borta så mycket när jag var liten. Känner mig alltid så tråkigt för att jag aldrig använt den där klyschan att ”i framtiden vill jag ha ett jobb så jag får resa mycket”. Men det har aldrig varit mitt mål, det verkar ensamt och ganska tråkigt. Jag vill mycket hellre resa när jag är ledig!

    Och krya på dig!!

  2. 12 oktober, 2012 6:27 e m

    Känner igen det där, så har farsan berättat att det brukar vara.
    Vad jobbar du med egentligen?

    • 15 oktober, 2012 10:50 f m

      Jag jobbar som community manager på iZettle.

  3. 15 oktober, 2012 12:25 e m

    Inser att jag har tur då. Visserligen hinner jag sällan med att träffa vänner i den stad jag besöker, men som den bussfobiker jag är går jag hellre än åker kollektivt. Eftersom det tar tid att försöka förstå hur lokaltrafiken fungerar på en ny ort är det ofta enklast att ta sig fram till fots, tycker jag. Och på köpet får jag se stan. Fast jag reser iofs bara i Sverige, oftast till små eller medelstora städer. Så ofta är det inte mer än någon km mellan station-vandrarhem-utbildningslokal.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 114 andra följare