Skip to content

Ironi på hög nivå om bantning

16 augusti, 2012

Jessica Almenäs upprör sig i Expressen om galna bantningsmetoder. Vad hände med lite vanligt sunt förnuft, undrar hon.

Jag mår illa när kvällstidningarnas löp varje vecka skriker ut nya mirakelmetoder för viktminskning. För de flesta dieter som innebär ett rasande snabbt vikttapp har tyvärr bieffekten att när man återgår till ett någorlunda normalt liv så går man upp alla kilon igen. Och kanske något extra kilo dessutom, som en liten bonus.

En vanlig och ganska relevant påpekan. Dock: Jag är lite trött på det här med sunt förnuft bla bla bla. Ja, att äta balanserat och måttfullt av saker ens kropp mår bra av (vilket kan variera ganska mycket) och att röra på sig är en klart bra grej, men det är inte alls en automatisk väg till viktnedgång. Kalorier in och ut, som hon hänvisar till, är inte alls så enkelt och givet som många tror.

Men framför allt: Jessica Almenäs är programledare för Biggest Loser. Hon hänvisar till och med till det i krönikan. Det var så ballt när deltagarna krympte framför hennes ögon, av att äta nyttigt och träna mycket.

Jag brukar försöka vara ganska generös i min bedömning av folk, men jag får kramp i ögonen av himlandet — kan Jessica Almenäs på riktigt vara så korkad? Rasande snabba vikttapp är dåligt, men att krympa framför någons ögon, att tappa dussintals kilo på några veckor, det är… något helt annat? Biggest Loser är ett program där deltagarna tränas obarmhärtligt hårt, det rapporteras om skador och uttorkning och så vidare, och de går ner jättejättemycket i vikt på kort tid. Inte hälsosamt, och inte hållbart.

Om man ska försöka se det lite positivt så lever de ett slags filmstjärneliv — allting är serverat för dem. Någon annan har bestämt maten, hur mycket och när, någon annan har fixat tränare och piska, någon annan har löst precis allt det praktiska. De behöver inte gå till jobbet eller sköta hemmet eller göra något annat än att äta och träna enligt strikta regler som någon annan satt upp.

Exakt hur hållbart låter det i längden? När de ska lämna programmet, oavsett om det är som vinnare eller inte. Vem har det livet tillgängligt på utsidan?

I slutändan handlar det om att hitta ett sätt att leva på. Inte överleva en sex veckors diet, eller ett halvårs viktväktande – utan att leva hela livet.

Det var hon som sa det, inte jag. (Hur många veckor är Biggest Loser, förresten?)

Jag skulle säga att det enda tråkiga med vanligt sunt förnuft är att det inte verkar vara så vanligt längre.

Det var hon som sa det — och jag håller med. Suck.

4 kommentarer leave one →
  1. 16 augusti, 2012 2:25 e m

    Jag tränade inte och slarvade med maten under våren för jag hade för mycket att göra i skolan. Nu i sommar började jag springa tre gånger i veckan (jag började kort och var kass) och gjorde lite sit-ups hemma. Jag fick tillbaka min form ganska snabbt. Jag säger inte det för att skryta utan för att visa på att det fungerar för vissa och har man upplevt det själv kan det vara svårt att förstå att det inte fungerar för alla att bara ”äta förnuftigt och träna lite”.

    Angående kritiken av krönikan har jag inte mycket att tillägga. Bra analyserat.

    • 16 augusti, 2012 2:28 e m

      Jo, visst, men jag skulle ju hoppas att folk tänker lite längre än så om de nu har de megafoner som vissa har. Eller för den delen tänker lite längre än så i största allmänhet när de dömer folk, kanske?

      Tack, annars. =)

  2. lakemannen permalink
    16 augusti, 2012 8:48 e m

    Tänkte bara skutta in in tacka för en grymt bra insats i Studio Ett idag!

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5233803

    För att vara on Topic så kan jag bara hålla med dig om ironin…

  3. 16 augusti, 2012 9:43 e m

    det läskiga med henne och hennes åsikter är kan jag tycka att hon själv inte har någon erfarenhet av en sådan viktresa som hon å ena sidan säger är dåligt och å andra sidan hyllar… hon pratar om andra, hela tiden utifrånperspektiv, och dömer. :(

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 117 andra följare