Skip to content

En skimrande sorgesten

6 maj, 2012

På väg hem från veterinären, med tom bur, insåg jag att det gått sex månader sen Nabil dog. Jag ska absolut inte dra några paralleller om att det är samma sak, för det är det inte, men jag har ändå inte kunnat låta bli att tänka att det påminner om hur det var då, veckorna och månaderna efter. Allting påminde. Fortfarande ibland kan jag slås av att den här serien tittade vi på tillsammans. Det här skämtade vi om. Den här låten spelades på begravningen.

Jag har fortfarande inte riktigt hittat hur jag förhåller mig till att på något sätt sakna honom i förlängning, att han inte fattas i min vardag men han fattas mig som, som möjlighet, som vän i (åter)vardande.

Han gör sig också påmind ibland när Handendär inte svarar i telefon, eller är sen hem. Jag har alltid haft en hjärna som hoppar väldigt snabbt till det värsta, men förut har jag för det mesta kunnat intala mig att det inte är någon fara, folk dör inte bara sådär. Men nu vet jag att de gör det. Friska 26-åringar kan falla ihop på jobbet. Saker händer.

Jag är fortfarande ledsen, fortfarande arg. Men det är som Handendär berättade om Jim och piraterna Blom, att man har en stor sorgesten i bröstet som inte går att bära runt på, det är för tungt. Man måste vänta på att den vittrar sönder, kanske knacka lite på den så den börjar gå sönder, och därinuti hittar man en liten glittrande sten som är allt det fina. Det är fortfarande en sorgesten, den sitter fortfarande där i hjärtat, men den är mindre och lättare och den är fin. Den är kärnan i sorgen.

Jag tror att jag har hittat till den glittrande sorgestenen. Nästan. Den har lite svart skal kvar som inte riktigt brutits ner. Men det kommer.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 116 andra följare