Skip to content

Diagnosproblematik

10 maj, 2010

Mymlan skriver i dag om diagnos eller inte diagnos, och det påminner mig om en av mina återkommande irritationer: När folk använder diagnos synonymt med syndromet, sjukdomen, eller vad det nu kan vara. Man pratar om en diagnos som att det är den som är det någon har, när det egentligen är det de har som leder till och beskrivs med hjälp av en diagnos. Det är som att folk inte vet vad ordet faktiskt betyder, utan tror att det är ett annat ord att säga ”problem”, typ.

En diagnos betyder (förhoppningsvis) att någon form av läkare eller annan relevant vårdperson har utrett, analyserat, och diagnosticerat, det vill säga bestämt och fastställt ett fel eller problem. Om du har lunginflammation, ADHD eller ett ben kortare än det andra så har du det helt oberoende från och oavhängigt diagnosen, både innan du får den och om du aldrig får den. Sen att det finns många som av olika skäl får (eller inte får) diagnoser som inte stämmer är en annan fråga — men det gäller lika gärna lunginflammation, allergier eller lupus. (It’s never lupus.)

Det blir ännu absurdare när folk säger saker som ”har han nån diagnos eller?” (i betydelsen HALLÅ HAR HAN DAMP ÄLLÄR) för många gånger kan det vara just för att någon inte har en diagnos, och då rimligen inte heller har kunnat få hjälp att hantera vissa saker, som de är sådär störiga som folk tycker är jobbigt.

En diagnos behöver inte nödvändigtvis vare sig förändra eller förbättra något, även om det med lite tur innebär att man kan få hjälp om man har svårigheter. Det innebär inte att du är någon annan än dagen innan du fick den, varken till det bättre eller det sämre. Det kan vara bara just det, en diagnos — ett fastställande av något. Kanske något man i princip redan visste. Men vad det definitivt inte förändrar är huruvida man har problemställningen som utgör grunden för diagnosen.

Och det är definitivt inte något man varken har eller är, precis som du inte skulle säga att du är sjuk i diagnosen lunginflammation. Det som är problemet är att du har en inflammation i lungorna, inte att du har en diagnos.

12 kommentarer leave one →
  1. Tolkia permalink
    10 maj, 2010 3:28 e m

    Det är sånt här som får mig att undra vad som hänt, när folk inte längre har kontroll över sitt eget språk (och ja, det tillhör normala baskunskaper för en modersmålstalande att kunna skilja mellan diagnos och sjukdom tillräckligt för att kunna använda orden rätt, även om man inte behöver kunna rapa upp definitionerna).

    Jag är förmodligen lite partisk, men jag ser på diagnoser som högst användbara; man ringar in vad något är, för att sedan veta hur man skall hantera det. Det är praktiskt att ha ett system, så att man slipper uppfinna hjulet varje gång/med varje ny person/patient. Hur steget därifrån till allmänsynonym för ”knäpp” eller ”att det är något fel på någon, gudvetvad” såg ut är mer än jag begriper.

    Jag hade en föreläsare (läkare) som hävdade att sjukhusserier var fördummande. Ibland vete fan om jag inte håller med.

  2. 10 maj, 2010 6:57 e m

    Alltså, jag är en sån person som säger ”diagnos” när jag menar sjukdom eller funktionsnedsättning eller liknande. Vilket är lustigt, för på engelska skulle jag inte tveka en sekund att säga ”invisible disability”, till exempel. Det låter bara så… hårt på svenska.

    Fast som någon som gick odiagnosticerad (på flera plan, hurra) i över tio år så borde jag veta bättre…

  3. 10 maj, 2010 9:27 e m

    Det är knepigt det där med diagnoser! På ett sätt jättebra eftersom det kan vara en förutsättning för att få rätt hjälp, vård och stöd man behöver med allt från blindtarmen, och DAMP till borderline och alzheimers. Men andra sidan av myntet är att det diagnosen alldeles för lätt blir en självuppfyllande profetia: Ungefär som ”jag har ju DAMP så jag kan faktiskt inte koncentrera mig” eller ”det är ingen ide att starta en ny vänskap för jag har borderline och och klarar inte nära relationer” mm mm Inte helt enkelt även om det som sagt många gånger är en räddning och en lättnad att förstå sig själv. Dubbelt!

  4. 10 maj, 2010 11:28 e m

    AAAAAAAAAAAAAAAH!

    Visst är det fint att ”diagnos” typ bara används om psyksjukdomar?

    Jag hatar hela diagnosgrejen, hur den ser ut nu. För tanken är ju enkel och bra. I praktiken blir man å ena sidan stämplad. Å andra sidan får man ingen behandling om man inte uppfyller diagnos oavsett hur kasst man mår. Så utredningar fixas till i gränsfall (och gränserna är inte knivskarpa) så att barn med föräldrar som inte vill att barnet ska ha diagnos inte får diagnosbarn, medan det i andra fall kan bli att barn får diagnos för att hen är stökig i skolan… AARGH!!!

  5. Susanne permalink
    11 maj, 2010 8:39 f m

    Som diagnosmorsa håller jag med Tanja, om man inte väljer att göra utredning och acceptera diagnos, får barnet inte den extra hjälp det behöver, t ex i skolan. Och då är diagnosetiketten (vare sig det är Asperger, ADHD eller något annat) fastklistrad sen, och följer ungen genom livet. Kan bli problematiskt t ex när man ska ta körkort.

    Det finns ju tveksamma fall, där diagnosen tyvärr är enda vägen att få hjälp i form av extra personal i skolan. Och just i dessa tveksamma fall blir det så tydligt att det är nödvändigti det här socialt multikompetenta många bollar i luften-samhället som vi skapar, att ha en diagnos om man är avvikande. Att vara som man är och få den hjälp man behöver utifrån sina särskilda förutsättningar är utopiskt.

  6. Beatrice permalink
    12 maj, 2010 5:32 e m

    Håller med.

    Något som stör mig är folk som använder ordet ”fobi” utan ett ha en aning om vad ordet betyder. Oj, jag tycker inte spindlar är så mysiga – jag har FOBI. Visst, man kan vara RÄDD för spindlar, men när rädslan övergår till en sjuk sådan som tar över ens liv – DÅ har man en fobi.

    Stör mig något så enormt på folk som använder ord utan att veta dess betydelser överhuvudtaget! Psykopat är också ett vanligt ord som folk använder utan att veta vad en psykopat faktiskt är.

Trackbacks

  1. Tweets that mention Skriver också lite om diagnoser, halvinspirerad av -- Topsy.com
  2. diagnos eller inte diagnos « mymlan. the real.
  3. Länkar om livet, hur det kan te sig « You're no different to me
  4. I mörkret kan ingen se att du är blind – eller att du har ADHD « trollhare
  5. År tre – recap « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.
  6. I mörkret kan ingen se att du är blind – eller att du har ADHD » Trollhare

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 114 andra följare