Skip to content

Boklista:

11 januari, 2010

Jag snor den här listan av Trettioplus (som också snott den)  — jag tror jag tittat på den någon gång förut, men jag har också för mig att det finns ett gäng liknande listor som cirkulerar. MEN ÄNDÅ. (Uppdatering: Jag mindes rätt, typ — här är ett blogginlägg med mer info.)

The BBC apparently believes most people will have only read 6 of the 100 books here. Please copy and paste your bolded books read, italicized books as ”want to read”, and then sum up with a head count, so to speak. What does the list say about your reading habits?

1 Pride and Prejudice – Jane Austen
2 The Lord of the Rings – JRR Tolkien
3 Jane Eyre – Charlotte Bronte
4 Harry Potter series – JK Rowling
5 To Kill a Mockingbird – Harper Lee

6 The Bible (Stora bitar, men inte hela.)
7 Wuthering Heights – Emily Bronte
8 Nineteen Eighty Four – George Orwell
9 His Dark Materials – Philip Pullman
10 Great Expectations – Charles Dickens

11 Little Women – Louisa M Alcott
12 Tess of the D’Urbervilles – Thomas Hardy

13 Catch 22 – Joseph Heller
14 Complete Works of Shakespeare
15 Rebecca – Daphne Du Maurier
16 The Hobbit – JRR Tolkien

17 Birdsong – Sebastian Faulk
18 Catcher in the Rye – JD Salinger
19 The Time Traveller’s Wife – Audrey Niffenegger
20 Middlemarch – George Eliot
21 Gone With The Wind – Margaret Mitchell
22 The Great Gatsby – F Scott Fitzgerald

23 Bleak House – Charles Dickens
24 War and Peace – Leo Tolstoy (Pappa har översatt den. Hjälper inte.)
25 The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy – Douglas Adams
26 Brideshead Revisited – Evelyn Waugh
27 Crime and Punishment – Fyodor Dostoyevsky
28 Grapes of Wrath – John Steinbeck
29 Alice in Wonderland – Lewis Carroll
30 The Wind in the Willows – Kenneth Grahame
31 Anna Karenina – Leo Tolstoy
32 David Copperfield – Charles Dickens
33 Chronicles of Narnia – CS Lewis
34 Emma – Jane Austen
35 Persuasion – Jane Austen

36 The Lion, The Witch and The Wardrobe – CS Lewis
37 The Kite Runner – Khaled Hosseini
38 Captain Corelli’s Mandolin – Louis De Bernieres
39 Memoirs of a Geisha – Arthur Golden
40 Winnie the Pooh – AA Milne
41 Animal Farm – George Orwell
42 The Da Vinci Code – Dan Brown
43 One Hundred Years of Solitude – Gabriel Garcia Marquez

44 A Prayer for Owen Meaney – John Irving
45 The Woman in White – Wilkie Collins
46 Anne of Green Gables – LM Montgomery
47 Far From The Madding Crowd – Thomas Hardy
48 The Handmaid’s Tale – Margaret Atwood
49 Lord of the Flies – William Golding
50 Atonement – Ian McEwan
51 Life of Pi – Yann Martel
52 Dune – Frank Herbert
53 Cold Comfort Farm – Stella Gibbons
54 Sense and Sensibility – Jane Austen
55 A Suitable Boy – Vikram Seth.
56 The Shadow of the Wind – Carlos Ruiz Zafon
57 A Tale Of Two Cities – Charles Dickens
58 Brave New World – Aldous Huxley
59 The Curious Incident of the Dog in the Night-time – Mark Haddon
60 Love In The Time Of Cholera – Gabriel Garcia Marquez

61 Of Mice and Men – John Steinbeck
62 Lolita – Vladimir Nabokov
63 The Secret History – Donna Tartt
64 The Lovely Bones – Alice Sebold
65 Count of Monte Cristo – Alexandre Dumas
66 On The Road – Jack Kerouac

67 Jude the Obscure – Thomas Hardy
68 Bridget Jones’s Diary – Helen Fielding
69 Midnight’s Children – Salman Rushdie
70 Moby Dick – Herman Melville
71 Oliver Twist – Charles Dickens
72 Dracula – Bram Stoker
73 The Secret Garden – Frances Hodgson Burnett
74 Notes From A Small Island – Bill Bryson

75 Ulysses – James Joyce
76 The Bell Jar – Sylvia Plath
77 Swallows and Amazons – Arthur Ransome
78 Germinal – Emile Zola
79 Vanity Fair – William Makepeace Thackeray
80 Possession – AS Byatt
81 A Christmas Carol – Charles Dickens
82 Cloud Atlas – David Mitchell
83 The Color Purple – Alice Walker
84 The Remains of the Day – Kazuo Ishiguro
85 Madame Bovary – Gustave Flaubert
86 A Fine Balance – Rohinton Mistry
87 Charlotte’s Web – EB White
88 The Five People You Meet In Heaven – Mitch Albom
89 Adventures of Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle
90 The Faraway Tree Collection – Enid Blyton
91 Heart of Darkness – Joseph Conrad
92 The Little Prince – Antoine De Saint-Exupery
93 The Wasp Factory – Iain Banks
94 Watership Down – Richard Adams
95 A Confederacy of Dunces – John Kennedy Toole (Har läst typ en tredjedel, tror jag.)
96 A Town Like Alice – Nevil Shute
97 The Three Musketeers – Alexandre Dumas
98 Hamlet – William Shakespeare
99 Charlie and the Chocolate Factory – Roald Dahl

100 Les Miserables – Victor Hugo

(Är det inte fusk att ha både Hamlet och Shakespeares samlade på samma lista?) (Och varför har jag läst i så många klumpar på listan?)

Jag sket i att kursivera, för det blev så många jag ville läsa. Men jag har läst fler än hälften — 57 stycken (plus några jag inte minns om jag läst, och några jag läst bitar av eller i förenklade versioner). Är det mig eller BBC det är fel på? Jag funderar lite på om den är fingerad för att ge folk mallighetskänslor.

17 kommentarer leave one →
  1. 11 januari, 2010 2:46 e m

    Jag är inte alls lika bevandrad i brittisk litteratur som du är, men kan ändå pricka av 25 lästa titlar på listan (med reservation att jag missat någon pga. galen titelöversättning), plus några halvlästa, och ett par författare som jag läst helt andra verk av.

    Så jo, kanske lite mallighetskänslor :)

  2. 11 januari, 2010 7:07 e m

    Jag har en teori om att vi (som i vi som får mallighetskänslor) kanske läser lite mer än genomsnittet (och svenskar läser tydligen mer än många andra nationer i väst i snitt per invånare), och att om man läser lite mer än genomsnittet prickar man snabbt in rätt många. Däremot om jag ser på vissa delar av min bekanntskapskrets och familj som inte läser lika mycket så kan jag tänka mig att 6 är korrekt. Eller så är den fingerad!

    • 11 januari, 2010 9:53 e m

      Jag vet att det är så, och jag vet att jag kanske är en dålig människa, men jag fascineras av folk som typ aldrig läst en bok. Nu ska jag späka mig och försöka bli mindre medieelit.

  3. mor permalink
    11 januari, 2010 9:05 e m

    Jag har läst några som du inte har läst och har inte lästr några som du har läst, men i övrigt mer eller mindre samma. Vad såger det om dig eller om mig?

    • 11 januari, 2010 9:52 e m

      …att jag vuxit upp med dina bokhyllor, kanske.

  4. 11 januari, 2010 11:44 e m

    Är Chronicles of Narnia inte hela septologin (eller vad nu en serie om sju kan heta)? Varför finns då Häxan och lejonet med lite längre ner?
    Nåja, jag kollade igenom listan och betydligt mer än sex blev det. Och jag fick en plupp på Hamlet men inte complete works av Shakespeare. Så har jag visserligen läst litteraturvetenskap i ett år, där samlade man ju på sig lite lästa böcker.

    • 12 januari, 2010 7:50 f m

      Ja, det är en konstig lista.

    • 12 januari, 2010 12:52 e m

      Jag föreställer mig att de tänker sig att just Hamlet och Häxan och lejonet är de viktigaste verken i sina respektive samlingar, så man kan få ”poäng” för att ha läst dem även om man inte har läst resten. Eller, om man vänder på resonemanget, ”dubbla poäng” för att ha läst samtliga Narnia-böcker/Shakespeares samlade verk, och inte bara de allra mest ikoniska. Fast då verkar det ju lite snålt att bara ha med Hamlet – de kunde gott ha lagt in några andra alternativ på den punkten (t.ex. Romeo och Julia eller En midsommarnattsdröm), tycker jag.

  5. 12 januari, 2010 1:12 f m

    Tack för uppdateringen av inlägget! Nu har jag uppdaterat det jag skrev själv också, för andra gången.

    Den andra listan som Isobel publicerade innehöll ju alldeles för mycket lättviktig barnlitteratur, som Jaqueline Wilson och Prinsessdagböcker och liknande för att man skulle kunna tro att det var en lista på statuslitteratur som folk fejkar att de har läst.

    • 12 januari, 2010 7:51 f m

      Jag har kanske lite försprång på engelsk barnlitteratur eftersom jag vuxit upp med en barnlitteraturforskare… på den listan hade jag läst en bit över sexti stycken.

  6. maloki permalink
    12 januari, 2010 2:38 f m

    Väldigt många av dem finns i filmformat också ;) :D

    • 12 januari, 2010 7:50 f m

      Fast det skulle inte jag räkna som att jag läst dem. Jag har sett filmversioner av flera, men jag fetar dem inte för det.

  7. 12 januari, 2010 10:14 f m

    Hallå? Hallå? Kolla min lista. Jag hade läst tio färre än du, men jag instämmer med mor – det var en del tvärtomingar där också. Kanske även fars bokhylla spökar?

  8. 12 januari, 2010 10:15 f m

    … och en high five vill jag också ha eftersom jag instämmer med Johanna Nylander.

    Hög femma!

Trackbacks

  1. Klassikerlistan - Sjumilakliv.se
  2. O noes, book list meme « Bobulate

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 115 andra följare