Skip to content

”…some girls may steer clear of high-testosterone action films”

16 juni, 2009

Jag har haft oturen att alltid missa Comic Con i San Diego, både när jag bodde där och (med en dags marginal, en gång) när jag varit tillbaka och hälsat på.

LA Times har en Girl’s Guide to Comic Con — som självklart går ut på att tjejer kanske kan vara lite nördiga, men mest gillar vi hunkar och romantik, eventuellt snygga kläder. (Tanken att tjejer kanske också kan vara sexister och gilla lättklädda booth babes verkar annars inte ha förefallit någon.)

Jag vill inte se Where the wild things are för att tråna efter Mark Ruffalo, och min instinktiva lycka över att Johnny Depp ska vara med i Burtons Alice har för det första huvudsakligen att göra med att han är en bra skådis och för det andra lite gått över i känslan att Burton kanske borde testa nya rollbesättningar. Min poäng: Tvinga mig inte att komma till er redaktion och sparka er i äggstockarna.

Fast lite roligt blir det också: ”Vampire-lovers have it all wrong. Werewolves can keep you warm, sympathize with your monthly curse, sniff out where you lost your keys and not thirst for your sweet, sweet blood.”

3 kommentarer leave one →
  1. 16 juni, 2009 11:15 e m

    Jävligt tröttsamt anslag, som du påpekar. Taskigt mot både Mark Ruffalo och Johnny Depp också om det bara rapporteras om dem som onaniobjekt för heterosexuella tjejer. Sätt stopp för infantiliseringen av tjejer och deras populärkulturskonsumtion – NU! Det är alldeles för mycket ”take your chance girls – he’s single!!!”-journalistik i dessa kretsar fortfarande.

    Dessutom – när ska ”genrefilm” accepteras som en viktig del av mainstreamunderhållning?! Hur många jävla Spider-Man-, Batman- och Burtonfilmer ska det ta innan media slutar rapportera om dessa företeelser som en avart? Jag är sjukt trött på artiklar om GDC, E3 och Comic Con som inleds med någon jävla nerdragare om att nu får nördarna minsann sitt lystmäte, och så vidare…

  2. 16 juni, 2009 11:17 e m

    Just det: San Diego + referens till hot om våld mot äggstockar = klockren (medveten?) Anchorman-referens?

  3. 16 juni, 2009 11:21 e m

    1) Ja, TACK.

    2) Jag säger inget så har jag inget sagt.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 116 andra följare