Skip to content

Maybe this Christmas…

23 december, 2008

Vanligtvis tycker jag om julen. Jag gillar runtikringet, jag gillar att få ihop hela familjen, jag gillar rutiner och traditioner. Mys och stämning.

Men i år har stämningen inte infunnit sig. Jag är inte ens avogt inställd, jag är bara… typ inte inställd alls. Jag har inte fixat några julklappar, jag har inte pyntat lägenheten eller pysslat. Ingen stress heller, i och för sig, men mest har jag bara traskat på. Oj, december, jaha.

Kanske beror det på att de senaste veckorna gått åt till hardcorependlande och magsjuka. Och det är lite svårt att hitta julfriden när man sitter på jobbet den tjutredje. Kanske beror det på avsaknaden av allt det andra ovanstående – inga rutiner, inga traditioner. Inget gemensamt granklädande hos päronen, inget julbak, ingen jul tillsammans allihop. Ingen Kalle, ingen Karl-Bertil.

Vi får väl se hur det känns imorrn när jag dimper ner hos föräldrarna. Kanske är det så att mitt naturliga tillstånd är ointresserad, och jag bara har dragits med förut? Det borde forskas på om det finns en pepp-gen, en stämningsgen. Jag har aldrig riktigt känt nyårs- eller midsommarhysterin heller. Folk hetsar upp sig för mycket och hinner inte ha trevligt.

(Men jag fick precis en julklapp av dagens redaktör Hannes, som tyckte att även vikarier förtjänar lite uppskattning. Och socker. Snälla Hannes.)

Och så  krasade jag lite is på vägen till jobbet. Det var också trevligt.

7 kommentarer leave one →
  1. bec permalink
    23 december, 2008 2:40 e m

    Nämen, Julia! Kickstarta peppet på uppsalapendeln; gnola lite för dig själv, le mot en främling, strö rosenblad ur hatten, starta en impromptu conga- dans i tågvagnen! Allt går bra! Sprid lite x-mas cheer, helt enkelt! Och ha en jättefin jul! ;)

  2. 23 december, 2008 3:28 e m

    Hahahaha, det där är liksom obscent på så många nivåer.

  3. 23 december, 2008 6:50 e m

    lyllos, jag vill också ha frost! i sydstaterna är det slask.

  4. 23 december, 2008 7:25 e m

    Jag tror att du får lite julstämning på planet imorgon!

  5. 23 december, 2008 8:48 e m

    nä FY FAN vilken perfekt krossis du hittat där. jag blir så avundsjuk att jag storknar. du krossade väl allt va? va? va?

  6. 23 december, 2008 9:58 e m

    God jul, Julia. Du är ett av mina favoritfynd detta 2008. Jag är glad att du finns.

  7. 23 december, 2008 10:00 e m

    Å, tack! Nu blev det såhär lite för fint härborta, JAG ÄR STÅLMÄNNISKA OCH BLIR INTE RÖRD LALALALA.

    Du är väldigt bra också, eff.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 115 andra följare